Zitten mijn klanten op Facebook?

facebook
Jouw klanten zitten vast hier.
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

7,5 miljoen mensen. Zoveel Nederlanders gebruiken hun Facebook account elke maand. Anno 2013 betekent dat: 45 % van de Nederlandse bevolking.

Al lijkt de groei iets af te nemen, toch komen er nog steeds elke maand Nederlandse gebruikers van Facebook bij. Cijfers laten zien dat in het laatste half jaar er ongeveer 233.420 actieve Facebookgebruikers (Monthly Active Users) bij zijn gekomen.
Kun jij jouw klanten bereiken door je marketing strategie in te zetten op Facebook? Dan zul je eerst willen weten of jouw doelgroep zich wel op Facebook begeeft. Met behulp van Facebook zelf kun je heel makkelijk achterhalen hoeveel mensen waar jij je op wilt richten ook Facebookgebruiker zijn.

Cijfers achterhalen via Facebook

Er is een trucje binnen Facebook om achter een aantal relevante cijfers over hun gebruikers te komen. Daarvoor moet je doen alsof je een advertentie wilt aanmaken (let op: je hoeft niet daadwerkelijk tot adverteren over te gaan om aan de relevante data te komen).

Je vindt allerhande informatie over de gebruikers van Facebook via het Administratie panel van je Facebook fanpagina. Daarin klik je achtereenvolgens op Publiek opbouwen > Een advertentie maken > Meer vind-ik-leuks genereren voor je pagina.
Facebook toont je daarna dit scherm:

facebook adverterenZoals je ziet in de kolom aan de rechterkant van de afbeelding, zijn er in Nederland dus 7.593.920 Facebookgebruikers die ouder zijn dan 13 (de minimumleeftijd die Facebook zelf hanteert). Door te spelen met de vinkjes en menu’s in dit scherm, kun je allerlei kenmerken van jouw doelgroep selecteren:

Leeftijd

De grootste groep actieve Facebookgebruikers zijn mensen van 25 tot 34 jaar. Deze groep bestaat op 1 mei 2013 uit 1.689.560 mannen en vrouwen! In de laatste drie maanden zijn er wel meer gebruikers uit deze leeftijdsklasse gestopt met Facebook dan andere. De groep die hierna het grootst is zijn jongeren tussen 18 en 24 jaar. Bij de kids jonger dan 18 zien we dat Twitter, Tumblr en Instagram de populariteit van Facebook overnemen.

Op dit moment kun je Facebook dus uitstekend gebruiken als jouw doelgroep bestaat uit twintigers / begin dertigers. De snelstgroeiende groep op Facebook zijn de 65+’ers. Het lijkt erop dat deze mannen en vrouwen Facebook net in groten getale aan het ontdekken zijn. Als jouw product of dienst zich dus richt op een ouder publiek, biedt Facebook interessante marketingkansen en in de toekomst waarschijnlijk steeds meer.

Voor een handig overzicht van de meest recente cijfers over deze leeftijdsverdeling op Facebook check ik regelmatig de site van Social Bakers.

Geslacht

Vrouwen zijn actiever op Facebook dan mannen. Social Bakers laat zien dat Nederland 52 % actieve vrouwelijke Facebookgebruikers kent. Het percentage mannen bedraagt 48 %. Of je je nu richt op mannen, alleen vrouwen of iedereen: Facebook maakt dit mogelijk.

Locatie

Facebook biedt je de mogelijkheid een groep te selecteren op basis van hun woonplaats. Als je een bepaalde plaats kiest, is het mogelijk daarbij aan te geven of Facebook-leden in die regio ook tot je doelgroep behoren of niet. Wil je je bijvoorbeeld puur richten op inwoners van Amsterdam, dan heb je 641.960 mensen te pakken. Maar als je de groep erbij betrekt die op maximaal 16 kilometer van de hoofdstad vandaan wonen, komt dat aantal op 771.460.

Andere demografische kenmerken

In de omschrijving van je doelgroep staat wellicht ook iets over opleidingsniveau, interesses of burgerlijke staat. Bij ‘Geavanceerde opties voor doelgroepen’ geeft Facebook je de mogelijkheid om deze demografische kenmerken te selecteren. Op die manier achterhaal je makkelijk wat de burgerlijke staat van deze gebruikers is, welke talen die ze spreken, wat hun hoogst genoten opleiding is en waar zij werken.

Interesses en categorieën

Daarnaast kun je je via Facebook richten op mensen die interesses op hun profiel hebben aangegeven. Facebook maakt onderscheid tussen ‘precieze interesses’ en ‘brede categorieën’:

  • Precieze interesses: dit slaat op elke term die Facebookgebruikers hebben ingevoerd. De gegevens worden opgehaald uit hun interesses, activiteiten, opleidingen, functies, pagina’s die ze leuk vinden of groepen waar ze lid van zijn. Met het # teken kun je het zoeken verbreden en termen die verband houden met wat je ingevoerd hebt ook vinden.
  • Brede categorieën: hier gaat het om categorieën die gebruikers zelf hebben aangevinkt. Denk aan activiteiten zoals koken, fotografie of gaming. Maar hier kun je ook selecteren op bepaalde evenementen (verjaardag over een week, onlangs verhuisd), gezinssituatie (pas getrouwd, ouders van kinderen in bepaalde leeftijdsfases) en interesses zoals huisdieren, gezondheid en nieuws.

Beperkingen van het systeem

Niet alle Facebookgebruikers geven deze informatie af (vaak vanuit privacy afwegingen). Met dit trucje kun je aardig inzicht krijgen in welke gebruikers een actieve Facebook account hebben. Maar als je hele precieze gegevens nodig hebt, kun je natuurlijk ook een marktonderzoek laten verrichten, waarbij je zelf precies aangeeft wat je onderzocht wilt hebben.

Zitten jouw klanten op Facebook?

Je weet nu hoe je makkelijk kunt achterhalen hoe groot jouw doelgroep op Facebook is. Het social netwerk heeft meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd en dus meer dan 7,5 miljoen in Nederland. Je kunt dus wel zeggen dat ‘iedereen’ op Facebook zit; ook jouw klanten. Als je dan een vorm van sociale media kiest om je bedrijf mee te promoten, is Facebook een voor de hand liggende keuze.

Gebruik jij al Facebook als marketing kanaal of overweeg je daar meer mee te doen? We zouden het leuk vinden als je ons je ervaringen laat weten in de comments hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.