Heb jij geen Word op je computer en wil je toch .doc en .docx documenten openen en aanpassen, zonder kosten te maken?
Als je het bestand opslaat in Google Drive kun je het openen, aanpassen en delen met andere mensen. Hieronder laat ik je zien hoe dit werkt.
Regel een Google account
Om volledige toegang te krijgen tot de functies van Google Docs heb je een Google account nodig.
- Meld je aan met je Google account. Heb je deze nog niet maak dan een nieuwe Google-account.
Een Word bestand uploaden
De volgende stap is het Word document uploaden naar Google Drive.
- Ga naar Google Drive. Je kan hier bestanden online opslaan.
- Linksboven zit een rode knop waarmee je kan uploaden. Klik hierop en selecteer het Word bestand.
- In het upload scherm moet je de optie Conversie aanzetten. Klik op het kleine driehoekje naast “instellingen” en selecteer de optie “Geüploade bestanden converteren naar Google Documenten indeling”.
Het bestand openen in Google Docs
Terwijl ik deze blogpost schreef was ik eerst vergeten de conversie aan te zetten. Daardoor heb ik het bestand 2x geüpload. Bij het wel-geconverteerde bestand staat een Google Docs icoontje (zie het bovenste bestand in het plaatje hieronder). Dit document kun je openen en aanpassen door op de bestandsnaam te klikken. Bij de niet-geconverteerde versie staat een Word icoontje (zie onderste bestand in het plaatje hieronder. Dit document kun je wel openen maar niet aanpassen.
- Ga naar Google Drive. Zoek in de lijst naar het bestand dat je hebt geüpload.
- Klik het open en maak aanpassingen.
Delen met andere personen
Je kan het document online delen met andere mensen. Je kan een link sturen waardoor iedereen die die link heeft het document kan openen. Wil je het bestand liever privé houden dan heeft de ontvanger ook een Google Account nodig. Je voegt deze persoon dan toe aan de lijst met mensen die het document mogen zien.
- Open het bestand en klik rechtsboven op de blauwe knop “Delen”.
- Standaard staat de toegang op “Privé”. Je kan dit aanpassen naar “Iedereen met link” of “Openbaar op het web”.
- Als je de toegang op prive laat staan dan kun je hier ook losse gebruikers toevoegen en toegang geven. Die andere gebruikers met wie jij wilt delen hebben dan ook een Google Account nodig.
ik wil word document