8 social games voor op je smartphone

Wordfeud
Wordfeud screenshot

Ondernemen betekent dat je je ook moet kunnen ontspannen. En wat werkt nu beter dan even lekker gamen op je smartphone.

Ik ben zelf fan van Wordfeud (zie mijn huidige game hiernaast) en heb ook tijd versleten met Draw Something en Rumble (nu Ruzzle). Hieronder staan deze en nog enkele andere social games. Behalve de laatste 2 games (Avatar Fight en iMobster) zijn deze spelletjes turn based. 

Wordfeud

Dit is scrabble via je telefoon. Je krijgt 7 letters en je legt daarmee op een speelbord woorden.  Elke letter staat voor een aantal punten die je krijgt als je die letter in een woord gebruikt. Op bepaalde vakjes krijg je bonuspunten zoals 2x of 3x letterwaarde of woordwaarde. Een alternatief is Words with Friends.

Play store – Wordfeud
Itunes – Wordfeud

 

Ruzzle (eerder bekend als Rumble)

Op een veld 4×4 staan vakjes met letters erin. Je probeert in een bepaalde tijd zoveel mogelijk woorden te vormen met die letters. Als je meer woorden vormt dan je tegenspeler heb je gewonnen. 

Play store – Ruzzle
Itunes – Ruzzle

 

Draw Something

Je kiest uit een woord uit een rijtje van drie en tekent dat op je scherm. Je tegenstander probeert te raden wat je getekend hebt. Je krijgt punten als de tegenstander raadt wat je getekend hebt. Je kan steeds kiezen uit drie woorden die oplopen in moeilijkheidsgraad.

Play store – Draw Something
Itunes – Draw Something 

 

Scramble with Friends 

In een vierkant staan verschillende letters. Met die letters kun je woorden vormen waarbij je zorgt dat twee opeenvolgende letters schuin of direct naast elkaar liggen. Punten krijg je door nieuwe woorden te ontdekken.

Play store – Scramble with Friends
Itunes – Scramble with Friends

 

Dice with Buddies

Ook wel bekend als Yahtzee. Je kan dit spel online spelen met bekenden of met willekeurige personen. 

Play store – Dice with Buddies
Itunes – Dice with Buddies

 

Song Pop

Een muziekquiz die je online kan spelen. Je hoort fragmenten uit een liedje en moet dan een vraag beantwoorden, bijvoorbeeld welke artiest het zingt of titel van het liedje. De tijd die je nodig hebt om te antwoorden wordt bijgehouden en vergeleken met de persoon tegen wie je speelt. 

Play store-  Song Pop
Itunes – Song Pop

 

Avatar Fight

In deze MMO (massive multiplayer) game speel je met en tegen meerdere spelers. Het is niet mogelijk om solo een top player te zijn. Je bent een avatar en moet allerlei gevechten en opdrachten aangaan om te groeien en betere tools te regelen.

Play store – Avatar Fight
Itunes – Avatar Fight

 

iMobsters

Massive Multiplayer online mafia game. Een hele mond vol. In deze role playing game start je als kleine dief en moet je proberen meer invloed te winnen, onder andere door je bende uit te breiden met anderen.

Play store – iMobsters
Itunes – iMobsters

Welke social games, die je online met anderen kan spelen, horen nog meer thuis in dit rijtje? 

5 redenen waarom ik twitter en nog 20 andere redenen om te twitteren

Twitter
25 redenen om te twitteren

Twitter roept bij een aantal mensen direct de volgende vraag op: Waarom zou ik Twitter gebruiken? Ik heb me die vraag ook vaak gesteld en ondertussen voor mezelf beantwoord.

Allereerst ben ik eens gaan onderzoeken waarom mensen Twitter gebruiken. Er zijn genoeg blogposts over dit onderwerp. Ik heb me eigenlijk verbaasd over de hoevelheid manieren waarop je twitter nuttig kan inzetten. Tegelijkertijd zag ik daarmee ook op hoeveel manieren ik Twitter niet gebruik. Deze staan verderop in deze blogpost.

Nadat ik mijn eigen gebruik van Twitter tegen het licht hield kwam ik al heel snel op 5 redenen die twitter voor mij interessant maken.

De 5 redenen dat ik twitter

  1. Nieuws – op Twitter gaan nieuwtjes razendsnel. Ik volg de tweeps die relevante informatie plaatsen over de onderwerpen waar ik ook websites en blogposts over maak. De laatste nieuwtjes, geintjes en trends komen razendsnel voorbij. Daarnaast gebruik ik de zoekfunctie en de hashtags om nog meer informatie te vinden en om nieuwe Tweeps te vinden die interessant zijn om te volgen.
  2. Concurrentie – Vaak hebben concurrerende websites ook een twitter account. Door die te volgen kan ik snel en makkelijk inzicht krijgen in de activiteiten van mijn concurrenten.
  3. Netwerken – Twitter maakt mensen en bedrijven bereikbaar. Of het nu gaat om grote bedrijven en beroemdheden of juist gebruikers en potentiele klanten, als ze een twitter account hebben zijn er vaak mogelijkheden waarmee ik direct contact kan leggen.
  4. Promotie – In plaats van luisteren kun je ook zelf gaan uitzenden. Mijn twitter accounts beginnen steeds meer (relevante) volgers te krijgen. Daardoor kan ik ook mijn websites, blogposts en acties promoten door er een tweet over te schrijven.
  5. Tijdverdrijf – Soms heb ik gewoon even geen zin om te werken. Dan biedt Twitter uitgebreide mogelijkheden mooie websites, interessante weetjes en leuke geintjes tegen te komen. Hier zit trouwens wel een stevig risico aan, je bent makkelijk langer bezig dan je vooraf van plan was.

20 andere redenen om te twitteren

Mijn gebruik van Twitter is eigenlijk nog vrij beperkt als je kijkt waar andere tweeps het twitteren voor gebruiken. Hieronder zet ik nog eens 20 redenen die ik tegenkwam maar die niet direct in mijn lijstje van doelen staan. Misschien kunnen ze jou helpen om te beslissen of Twitter iets voor jou is:

  1. Merkversterking – Je kan je bedrijfsnaam, je eigen naam of bijvoorbeeld een productnaam onder de aandacht brengen en zo de bekendheid verhogen.
  2. Werknemers volgen – Jouw werknemers twitteren misschien ook. Je kan zo zien wat ze bezighoudt. Overigens kun je je afvragen of je werkgevers dit wel waarderen in verband met hun privacy.
  3. Sollicitanten screenen – Veel werkgevers googlen hun sollicitanten al, bekijk dan ook hun twitteraccount.
  4. Kandidaten vinden – Via Twitter kun je op zoek gaan naar kandidaten voor een vacature. Plaats een tweet met de relevante hastags of adverteer via een twitter account met vacatures.
  5. Marktonderzoek – Welke vragen en opmerkingen worden er gemaakt rondom een bepaald bedrijf, product of dienst. Stel een vraag of analyseer gegevens vanuit de zoekmachine van Twitter.
  6. Proefballonnen oplaten – Je kan op Twitter snel een grote groep bereiken, perfect om eens een proefballonnetje op te laten, bijvoorbeeld voor een nieuw product.
  7. Gebruikers onderzoek – Als je als verkoper een grote twitter account hebt met gebruikers van jouw product dan heb je een perfect middel om eens te informeren naar de meningen van je gebruikers.
  8. Adverteren – Je kan op verschillende manieren adverteren en zo betaald aandacht genereren via Twitter.
  9. Reputatie Management – Of je nu Twitter gebruikt of niet, er is een kans dat anderen over jouw bedrijf of product praten. Met een twitter account kun je op dat soort discussies reageren, problemen oplossen en zo je online reputatie beschermen.
  10. Klant communicatie – Vooral als verkoper van een product heb je vooral contact tijdens en voorafgaand aan de verkoop. Met Twitter kun je actief bouwen aan een relatie met je klanten terwijl ze het product gebruiken.
  11. De kern raken – Je kan maar 140 tekens gebruiken. Daarmee dwingt Twitter jou om kernachtig en to the point te communiceren.
  12. Klant retentie – Nieuws kan via Twitter soms razendsnel gaan. Zie je op Twitter een klacht of vraag over jouw dienst, duik er dan meteen in en stuur een reactie.
  13. Nieuwe klanten – Verkopen en gunnen gaan hand in hand. Door via Twitter een relatie te bouwen werk je aan de gunfactor. Daarnaast is Twitter perfect om discussies op te pikken van mensen die een product zoeken, misschien is dat wel een perfect moment om jezelf te introduceren met inhoudelijke kennis.
  14. Tips & tricks – Op Twitter kun je snel en makkelijk een vraag stellen en antwoord krijgen. Kijk eens bij de hashtag #durftevragen.
  15. Places to be – Mond op mond reclame werkt perfect als je ergens mensen kent. Via Twitter ken je al snel op heel veel plekken mensen. Dat kan handig zijn als je ergens onbekend bent en je wilt eigenlijk gewoon vragen waar de gave restaurants zitten.
  16. Helpdesk – Steeds meer bedrijven hebben een webcare team. Handig als je een probleem met een bedrijf niet krijgt opgelost. Een tweet die wordt opgepikt door het webcare team kan soms wonderen doen. Hoe invloedrijker je account hoe beter dit werkt.
  17. Hoger in de zoekmachine – Zoekmachines willen jou graag de beste pagina’s laten zien. Populariteit in de sociale media zou hier een rol in kunnen spelen.
  18. Toppers in jouw niche – In vrijwel elk vakgebied zijn er de bekende en invloedrijke mensen. Hun mening telt zwaar en ze kunnen veel mensen bereiken. Gebruik Twitter om met deze connectors in contact te komen en te zien wat zij aanraden.
  19. Journalisten – Ook de pers gebruikt Twitter om het laatste nieuws te ontdekken. Dat werkt twee kanten op, je kan dus de journalisten in jouw vakgebied direct van relevante informatie over jouw bedrijf/product voorzien.
  20. Live feedback – Tijdens live events is Twitter heel goed te gebruiken om het publiek direct feedback te laten geven op iets wat er gebeurt. Zo kun je als organisator direct inspelen op de wensen van de mensen in de zaal of op het event. Als publiek heb je de kans om direct feedback te geven aan de organisator.

Wat zijn voor jou de redenen om Twitter te gebruiken?

Mede geinspireerd door:

Standaardtekst voor informatieplicht – cookiewet

cookie
Cookiewet – informatieplicht

De IAB, Interactive Advertising Bureau, heeft standaardteksten gemaakt die je kan gebruiken om te voldoen aan de informatieplicht binnen de cookiewet die afgelopen juni 2012 in werking is getreden.

De cookiewet kent meerdere elementen, waaronder:

  • Informatieplicht – Je moet je bezoekers duidelijk en volledig informeren over het gebruik van cookies en voor welke doeleinden de cookies gebruikt worden.
  • Toestemmingsvereiste – Je moet toestemming hebben van je bezoeker voordat je bepaalde cookies plaatst.
  • Bewijsvereiste – Ook jaren nadat de cookie is gezet moet je kunnen laten zien dat er toestemming is gegeven.

Lees ook: Kispi.nl – Cookiewet toepassen in de praktijk

De standaardteksten gaan vooral over de eerste bullet, de informatieplicht. Dat is een stevige beperking van deze standaardteksten. Een groot voordeel is echter dat er gekozen is voor standaardtekst en een standaard pop-up bar. Als veel websites dezelfde teksten en pop-up bar gaan gebruiken dan zal de herkenning bij bezoekers groter kunnen zijn.

Wil je de teksten gebruiken dan kun je deze aanvragen bij de IAB. Meer informatie kun je vinden via de volgende links:

Hoe ga jij op dit moment om met de cookiewet. Ga je toestemming vragen en bewijs bewaren of juist je website cookievrij maken?

Je bedrijf 37 keer beter maken (in een jaar)

stappen
Vele kleine stapjes maken één grote

Een grote stap bestaat uit vele kleintjes. Het kwam terug in mijn herinnering toen ik het boek Winst.nl van Eelco de Boer aan het lezen was.

Halverwege het boek noemt Eelco de CANI theorie, Constant and Never-ending Improvement. De theorie laat zien hoe je je bedrijf 37 keer beter kan maken.

Constant and Never-ending Improvement

Je bedrijf 37 keer beter maken in één jaar vraagt een geniaal plan. En als het je lukt hoe ga je het dan het jaar daarop nog een keer doen. Het lijkt gewoonweg een te grote stap. Waar het op neer komt is kleine stapjes.

Door de grote stap op te delen in vele kleintjes lijkt het doel realistischer. Je gaat niet proberen om je bedrijf 37 keer beter te maken in één jaar, je gaat beginnen met elke dag 1%. Elke dag van het jaar maak je een verbetering van 1% en je blijft daarmee doorgaan, dag na dag. Dan heb je na één jaar je bedrijf 37 keer beter gemaakt. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor je bedrijf, je kan CANI ook toepassen voor verbetering van je eigen vaardigheden of een specifiek doel zoals omzet of beter nog, winst.

Dit lijkt een onwijze binnenkopper. Natuurlijk, vele kleine stapjes maken één grote, dat is een hele simpele theorie. In elke euro zitten 100 losse centen. De kracht zit hem dan ook niet in de ingewikkelheid van de theorie. De kracht zit in de uitvoering.

CANI in de praktijk brengen

De CANI theorie moet je vooral niet te lang over nadenken. Wat je wel moet doen is:

  • geloven dat vele kleine stapjes een hele grote maken, en
  • elke dag een verbetering doorvoeren.

Als ik naar mijn bedrijf kijk dan heb ik in eerste instantie de neiging om grote veranderingen door te voeren. Ik wil dan bijvoorbeeld een site herontwerpen, of herinrichten. Echter, juist een website leent zich perfect voor de CANI theorie. Helemaal geen grote veranderingen zoeken. Maar juist elke dag een kleine onderdeel met 1% verbeteren (en als het geen 1% verbetering is vind ik het ook prima. Het mag best ietsje meer of minder zijn, zolang ik maar elke dag een verbetering toevoeg).

Waarom CANI vaak niet werkt

Hoe vaak CANI succesvol is weet ik niet, net zomin als ik weet hoeveel mensen proberen om hun bedrijf elke dag te verbeteren. Wat ik wel weet is dat ik veel mede ondernemers hoor over grote einddoelen zonder dat de tussenstappen benoemd worden. Daarnaast hoor ik veel ondernemers over goede voornemens. Als ik ondernemers dan later spreek over die voornemens dan blijkt het vaak bij goede voornemens te blijven. Een beetje zoals een nieuwjaarsbelofte om af te vallen en gezonder te leven: 1 week stevig sporten en dan heb je het te druk.

De scheidslijn tussen degenen die het bij goede voornemens houden en degenen die het doen is flinterdun. Het verschil na één jaar is echter heel groot. De ene is gezonder, op zijn streefgewicht en nieuwe plannen aan het maken voor het jaar erop. De ander heeft een heel jaar gebaald van zijn of haar laksheid en maakt gewoon nog een keer hetzelfde voornemen om gezonder te gaan leven. Ik hoor liever bij degenen die nieuwe plannen maken voor het jaar erop.

Ik ga het bewust geen goed voornemen noemen, al was het maar omdat ik er al mee begonnen ben. Dagelijks een kleine portie verbetering zodat ik met kleine stapjes verder kom. Steeds een nieuw stapje zodat ik daarna met een ander stapje weer verder kan. En niet omdat ik aan het einde van het jaar 37 keer beter wil zijn. Nee, elke dag een stapje omdat het leuk is om te doen en ik elke dag een kleine milestone kan vieren. Net zoals nu, het afronden van deze blogpost betekent dat de vrijdagmiddagborrel kan beginnen.

Wat kost een website?

website
Wat kost een website
Wat is een normale/goede prijs voor een website? Op ondernemers fora zie ik deze vraag regelmatig voorbij komen. En eigenlijk is het een onzinnige vraag.

Hoezo kun je aan iemand anders vragen wat voor soort website jij wilt? Want pas als je weet wat je wilt kun je praten over de kosten.

Het begint al met de vraag of je de kosten uitdrukt in tijd of geld.

Tijd of geld?

Als mensen het hebben over een goede (lage) prijs dan gaat het vaak over de hoeveelheid geld die ze willen betalen. Maar hoe zit het dan met de tijdsinvestering? In bepaalde mate zijn tijd en geld onderling uitwisselbaar. Als je meer zelf doet dan kost dat tijd maar kan dat ook betekenen dat je met een lager financieel budget kan werken.

Toen ik bijvoorbeeld mijn bedrijf begon had ik een beperkt financieel budget voor het bouwen van een website. Ik heb toen besloten om gebruik te maken van het gratis open source systeem Drupal. Ik heb vervolgens een tijdsinvestering gemaakt om zelf te leren omgaan met dit systeem. Daardoor kan ik nu vrij voordelig een website online zetten. Maar ik moet dan ook meerdere websites online zetten en dat maakt mijn tijdsinvestering al een stuk efficienter.

Tegelijkertijd wordt het steeds drukker in mijn bedrijf en is het (technisch) bouwen van websites niet echt core business. Ik ben dus aan het overwegen om de tijd die ik aan het bouwen van websites besteed voortaan te besteden aan mijn core business. Het technische werk zou ik dan uitbesteden. Wat me tegenhoudt is dat ik het eigenlijk ook heel leuk vind om met techniek bezig te zijn.

Als jij een website wilt laten maken is het belangrijk om je niet alleen af te vragen hoeveel geld je wilt besteden maar vooral ook hoeveel tijd je kwijt wilt zijn.

Wat is de functie van je bedrijfswebsite?

Een bedrijfswebsite maak je niet voor de hobby. De website moet bijdragen aan de bedrijfsdoelstelling. Voor veel bedrijven zal dat zijn: meer klanten/meer omzet. Maar hoe belangrijk is je bedrijfswebsite voor jouw doelstellingen en wat is precies de functie van die website?

In mijn bedrijf komt de omzet voor 100% uit websites. Ik verdien namelijk doordat er reclame op de websites staat. Zonder website dus geen omzet. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor webshops die online verkopen. De website is direct verantwoordelijk voor (een gedeelte van) de omzet. Dat betekent dat ik bereid ben stevig in de websites te investeren, in geld en in tijd.

Een heel ander soort website is van het type online visitekaartje. Het doel van de website is dan bijvoorbeeld het laten zien van het adres, telefoonnummer, openingstijden en bijvoorbeeld een beschrijving en foto’s van het product. Een dergelijke site kan handig zijn om (potentiele nieuwe) klanten te vinden en behouden. In de simpelste vorm is een dergelijke bedrijfswebsite letterlijk een foto van een visitekaartje of staat (de voorkant) van een bedrijfsfolder of brochure online.

Voordat je een webbouwer belt is het handig om te weten wat de functie is van jouw bedrijfswebsite voor jouw bedrijf. Stel dat een bezoeker op de website komt, wanneer noem je dat bezoek succesvol voor het bedrijf?

Wat gaat een website jou opleveren?

Een website kan bijdragen aan je bedrijfsdoelstelling, bijvoorbeeld meer klanten en meer omzet. De vraag is dan vooral wat die extra klanten en extra omzet je waard zijn. Dan kun je ook wat makkelijker bepalen hoeveel je wilt investeren. Ze zeggen vaak dat de kosten voor de baten uitgaan en dat is ook bij websites zo.

Stel je voor dat de functie van je website vooral die van visitekaartje is. Ik noemde het hierboven al, dan zet je toch gewoon je visitekaartje of bedrijfsbrochure online. Je investering in geld en tijd zal dan heel laag zijn. Goedkoper een eigen website kan haast niet. Wil je juist dat je website een online uithangbord of zelfs online showroom is? Dan zul je meer moeten tijd en geld moeten investeren.

Je kan je doelstelling nog ambitieuzer maken, bijvoorbeeld dat klanten kunnen bestellen op je website. Of dat ze online een afspraak in de agenda kunnen zetten. Dat vraagt om technische oplossingen die best wel ingewikkeld kunnen zijn en het vraagt om een grondig uitgewerkt online plan. Dat kost al snel veel meer tijd en geld.

Hoeveel gaat een website bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat? Dat lijkt me toch wel belangrijk als je gaat bepalen wat je voor een website wilt betalen.

Is het alleen de website?

Een website bestaat in de basis uit tekst en plaatjes die online staan. Daarbij hoort natuurlijk een mooi ontwerp bij en misschien ook wel een huisstijl. Het maakt dan voor de prijs wel uit of je een webbouwer ook vraagt om een ontwerp te maken en/of zelfs je huisstijl te ontwerpen. Je kan je trouwens nog afvragen of je je webbouwer wel zou moeten vragen om een huisstijl te ontwerpen.

Hoe dan ook, als je offertes gaat vergelijken zie je dat sommige websites inclusief een ontwerp of huisstijl zijn. Dat betekent vaak dat een dergelijk pakket duurder is. En dan heb je alleen nog maar een website, huisstijl en/of ontwerp en nog geen bezoekers.

Een website zonder bezoekers is wat mij betreft waardeloos, hoe mooi die website ook is. Dat betekent dat er een online marketingplan moet komen en dat de website bijvoorbeeld vindbaar moet zijn in de zoekmachines. Misschien wil je ook wel reclame gaan maken op andere websites en heb je daarvoor banners nodig. Plan dus vooraf ook budget voor de marketing van je website.

Wil je echt alleen een website laten bouwen of heb je meer nodig, zoals: een ontwerp, huisstijl. zoekmachinemarketing, online marketing, banners, etc.

Wat is een normale prijs?

Er is wat mij betreft dus geen normale prijs. Je kan al een website hebben voor enkele tientjes. Als je de website simpel houdt kan dat een uitstekende investering zijn. Wil je echter dat je website meer is dan een online visitekaartje dan zul je moeten gaan investeren. En dat begint dus al met de vraag wat een website voor jouw bedrijf kan betekenen.

Wil je hier niet over nadenken en zo snel mogelijk een website online zetten? Gebruik dan je bedrijfsbrochure en zet deze online. Wil je een website laten bouwen, begin dan met de vraag wat je precies wilt hebben en vooral wat je verwacht van de bouwer. Pas dan kun je beginnen met het serieus aanvragen van offertes.

Wat is het doel van jouw website en wat hoeveel budget zou je daarvoor over hebben?

Hoe ver ga jij als je een gratis product krijgt?

Wat zijn mensen bereid te doen als ze iets gratis krijgen? Dan blijkt al snel dat gratis producten onvermoedde talenten en motivatie losmaken.

Gratis kaarten voor 007 – Skyfall

Op een station staat een automaat die je kans geeft gratis kaarten voor Skyfall te winnen. De opdracht: ren in 70 seconden naar perron 6. Er zijn echter wel wat obstakels te overwinnen.

Hoe ver ga je voor een gratis snack?

Het begint met het drukken op een rode knop en vervolgens worden de opdrachten steeds gekker. De machine staat op een drukke plek dus toeschouwers genoeg. Hoe ver ga je?

Hug Me machine van Coca Cola

Gewoon een automaat met daarop in hoofdletters “Hug Me”. De mensen die het doen krijgen vervolgens een gratis flesje cola.

Ook leuk, de happiness machine van Coca Cola. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen begint deze machine ineens gratis dingen weg te geven.

Kenneth the talking vending machine

Pratende koffie machine in het park die gratis koffie weggeeft. De eerste persoon krijgt als opdracht dat hij moet omdraaien en vervolgens “Kenneth is making me free coffee” moet roepen.

Gratis acties met automaten

Welk filmpje hoort absoluut ook in dit rijtje thuis?

Cookiewet toepassen in de praktijk

Vraagteken
Hoe werkt de cookiewet in de praktijk?

Hoe pas je de cookiewet toe? Een paar maanden na inwerkingtreding is er flink wat geschreven over deze wet en zie je steeds meer cookie pop-ups. En nu 1 januari 2013 nadert komt er weer een volgende belangrijke datum in zicht waarbij de wet nog strenger wordt.

Regelmatig bekijk ik de laatste berichtgeving in de hoop dat die browseroplossing al in beeld begint te komen. En toen ik de berichten over de cookiewet aan het doorscannen was besloot ik om ze op een rijtje te zetten.

1) De cookiewet zelf – officiële berichtgeving

Je moet toestemming vragen aan jouw website bezoekers voordat je een cookie plaatst. De OPTA is aangewezen als handhaver van deze wet en zij mogen boetes uitdelen. Hieronder staan enkele links naar de officiële berichtgeving.

2) Cookiewet in begrijpelijke taal?

Wetteksten vind ik niet prettig lezen. Hieronder staan enkele publicaties in meer begrijpelijk taal met praktische handvatten.

  • Handboek van de DDMA – DDMA.nl
    Een eerste leeswerk over cookies en de cookiewet.
  • Toelichting van de OPTA (PDF onderaan de pagina) – OPTA.nl
    De OPTA moet gaan handhaven en heeft een aantal duidelijke richtlijnen opgesteld. Bijvoorbeeld dat op dit moment Google Analytics alleen geplaatst mag worden als je toestemming hebt van de bezoeker.

3) Hoe weet je welke cookies jouw website gebruikt?

Welke cookies zet jij, bewust of onbewust. Je zult inzichtelijk moeten maken welke cookies jouw website gebruikt en daar heb je gelukkig allerlei online tools en methoden voor.

  • In het volgende filmpje staat hoe je met Internet Explorer, Chrome en Firefox kan zien welke cookies je website zet. Zonder dat je externe extensies of add ons installeert.
  • Firefox in combinatie met de extension Ghostery of bijvoorbeeld Cookie Monster. Zelf ben ik fan van Web Developer die naast cookie informatie nog een heleboel andere interessante functies voor webmasters biedt. Het is daarmee ook een complexere tool.
  • Chrome in combinatie met de extension Edit this Cookie.
  • Of je huurt een bedrijf een om bij jou een cookie audit te komen doen, bijvoorbeeld Cookierecht.

Update 22 november 2012:

  • Ga naar Cookiechecker. Je vult de url naar je website in en de cookiechecker geeft je een overzicht van cookies.

Let op dat je niet alleen kijkt naar de cookies die jouw domein zet maar ook de cookies die derde partijen via jouw website zetten. Voorbeelden zijn Google Analytics, Social Media knoppen, bepaalde reclame banners en allerlei andere systemen en widgets.

Update 20 december 2012:

Nog een lastige, flash cookies. Moeilijk op te sporen en lastig te wissen. Via de volgende pagina van Adobe kun je de flash cookies zien en wissen.

Adobe.com – Website Storage Settings Panel

4) Toestemming vragen en bewijs bewaren

Als je cookies wilt blijven gebruiken zul je vooraf toestemming moeten vragen en bewijs moeten bewaren.

5) Gratis tools om toestemming te vragen

Als je cookies wilt zetten en toestemming vragen dan zijn er verschillende tools die je kan gebruiken om je bezoeker te informeren en toestemming te vragen, of je gebruikt helemaal geen cookies natuurlijk.

Zelf implementeren van cookie tools kan technisch lastig zijn en omdat een aantal tools engelstalig zijn zul je ook wat vertaalwerk moeten doen. Hieronder staan een aantal startpunten die je verder kunnen helpen als je een techniek zoekt om toestemming te vragen voor cookies.

Lees ook: Kispi.nl – Cookieconsent – Simpele en gratis tool om cookietoestemming te vragen

Naast toestemming vragen zul je ook moeten informeren en een cookiebeleid moeten schrijven. Waardevolle tips vind je in het volgende artikel:

Toegevoegd 21 november 2012

Een eerste stap naar standaardisatie is gezet. De IAB, Interactive Advertising Bureau, komt met standaardteksten die je helpen met de informatieplicht. Standaardisatie kan wellicht ook helpen met de acceptatie door bezoekers. Marketingfacts gaat verder in op deze standaardteksten en uit de comments blijken ook de beperkingen want je mag de teksten niet aanpassen en dat maakt het praktisch lastig om een toestemmingsverzoek toe te voegen.

Lees ook: kispi.nl – Standaardtekst voor informatieplicht – cookiewet

6) Kan ik (Google) Analytics blijven gebruiken?

De meeste website eigenaren willen weten of er iemand op hun site komt en daar heb je Analytics software voor nodig. In heel veel gevallen zal die software cookies gebruiken en daar heb je toestemming voor nodig, ook voor Google Analytics dus.

Toegevoegd 21 + 22 november 2012

De politiek begint zich te roeren. D66 vraagt om verruiming van de cookiewet en de minister heeft beloofd erover na te denken. Onder bepaalde voorwaarden zouden ook statistieken programma’s standaard toegestaan moeten zijn.

Toegevoegd op 21 december 2012

Er is weer nieuws. Minister Kamp is bezig met een uitzondering voor analytische first party cookies als je niet met derden deelt. Of Google Analytics hieronder valt lijkt niet echt duidelijk te zijn.

7) Is er sprake van handhaving?

De OPTA kan stevige boetes opleggen. Ik heb nog geen berichten gezien dat er daadwerkelijk boetes zijn opgelegd. Wel zijn er waarschuwingen en heeft de OPTA laten weten dat ze de cookiewet als een van haar prioriteiten ziet.

8) Browser toestemming en pop-up oerwoud

Sommige ondernemers hopen dat de toestemming centraal geregeld kan gaan worden via de browser. Daar wordt wel over gesproken maar is nog geen realiteit. En lastiger nog, wat zou er dan in de browser geregeld moeten worden? Voor Nederlandse begrippen moet de browser standaard op “geen cookies” staan totdat de bezoeker ze aanzet.

In een aantal landen is er wetgeving die in de praktijk minder streng lijkt uit te werken. Bijvoorbeeld de UK met implied/informed consent die draait rondom informatie voorziening en de mogelijkheid om cookies uit te zetten. De kansen dat de browser bouwers rekening houden met het Nederlandse systeem wordt groter als meer landen ditzelfde systeem hanteren.

Toegevoegd 17 oktober 2012:

Toegevoegd 18 december 2012:

Ondertussen begint de politiek zich te roeren met een andere visie dan OPTA. Dat brengt weer een hoop onduidelijkheid terug. Positief puntje, de overheid lijkt een ruimere interpretatie te hanteren dan de OPTA. Hopelijk zet de overheid dat ook om in beleid.

Hoe ga jij om met de cookiewet? Doe je dat dan individueel of verwacht je dat bijvoorbeeld een browser oplossing snel gaat komen?

Langer met je Android GSM batterij

Energie beheer
Verleng de accutijd van je telefoon

Hoe lang doe jij met je GSM batterij? De mijne was in ieder geval veel te snel leeg. Ik heb vorige week een nieuwe Android telefoon en kon net het einde van de dag halen. Net genoeg zou je zeggen. Toch voelt het wel prettig als ik de lader eens een nachtje kan overslaan.

Ondertussen heb ik mijn eerste nachtje laden overgeslagen en afhankelijk van mijn gebruik zou ik een tweede nacht kunnen overslaan. Hieronder staat wat ik allemaal gedaan en geprobeerd heb.

Ik heb een Sony Xperia P met Android 2.3.7. Het kan best zijn dat bepaalde functies op andere telefoons er anders uitzien en misschien zelfs anders heten. Dat betekent dat je even zal moeten zoeken om op jouw telefoon hetzelfde te kunnen doen als ik.

Functionaliteit die ik direct heb uitgezet

Toen ik mijn telefoon kocht trilde en piepte hij als ik bepaalde toetsen indrukte. Dat kost energie en had voor mij geen toegevoegde waarde. Ik heb uiteindelijk op verschillende plekken mijn instellingen gewijzigd.

  • Instellingen->geluid: Hier staan opties voor aanraaktonen, hoorbare selectie, geluidvergrendeling en haptische feedback (dit zijn de trillingen bij de hoofdtoetsen menu, home en back). Ik heb deze vier functies uitgezet.
  • Instellingen->taal en toetsenbord->Xperia toetsenbord: Hier staan enkele opties voor trillen die met het Xperia toetsenbord te maken hebben en die ik uitgezet heb.
  • Instellingen->geluid->beltoon voor meldingen: ik twijfel of ik wel een geluidje wil als ik een whatsapp, of nieuwe mail heb. Ik heb geluidjes bij meldingen op dit moment uit staan.

Functionaliteit die ik zoveel mogelijk uitzet

Energie beheerBepaalde functies heb ik niet permanent nodig terwijl ze vaak wel permanent mijn batterij leegslurpen. Die functies beperk ik tot de momenten dat ik ze echt nodig heb.

  • GPS: Dit gebruik ik alleen voor navigatie. Een minder accurate plaatsbepaling vind ook al plaats via de antennes van de provider.
  • wifi: Thuis en op sommige werkplekken heb ik wifi ingesteld. Alleen op die plekken staat de wifi op mijn telefoon aan. Overigens heb ik een toevoeging die wifi automatisch voor me aanzet op bepaalde locaties (Juice Defender).
  • Bluetooth: Gebruik ik eigenlijk nooit en staat altijd uit.
  • Mobiel internet: Soms zet ik het mobiele internet uit, bijvoorbeeld tijdens het slapen of als ik weet dat ik voorlopig geen oplader kan bereiken. Dit vraagt wel wat geduld. Ik moet dan steeds het internet weer moet aanzetten als ik wil surfen of voordat mijn telefoon gaat synchroniseren. Als ik wifi verbinding heb dan zet Android het mobiel internet automatisch uit.

Om bovenstaande makkelijker te maken gebruik ik een van Adroid’s eigen widgets, namelijk energiebeheer. Als ik op mijn startscherm op een lege plek druk krijg ik een menu waar ik widgets->hulpprogramma->energiebeheer selecteer.

Ik heb nu een rechthoekige widget op mijn startscherm waar ik direct GPS, wifi, mobiel internet, auto sync, geluid, vliegtuigmodus, etc apart en met een druk op de knop aan en uit kan zetten. Tot zover ik weet hebben de meeste Android installaties deze of een vergelijkbare widget.

Hoeveel energieslurpers accepteer jij?

Als ik mijn telefoon in mijn broekzak heb zitten dan is elke 30 minuten mijn mail synchroniseren misschien al veel.

Hoe actiever ik ben met mijn telefoon hoe meer stroom ik gebruikt, logisch. Er zijn ook toepassingen die heel druk kunnen zijn met mijn telefoon waardoor ze ongemerkt veel levensduur van mijn accu weghalen. En dat wil ik onder controle houden.

Dus ben ik voorzichtig met bepaalde functies. Het is natuurlijk heel persoonlijk hoe ver jij wilt gaan om energie te besparen. Hieronder staan een paar mogelijkheden die ik de moeite waard vond om uit te proberen.

  1. Auto sync: Deze optie heb ik aanstaan zodat mijn gmail blijft synchroniseren. Als ik mijn batterij extra wil sparen zet ik deze optie uit en synchroniseer steeds handmatig als ik mijn mail wil lezen.
  2. Social media. Waar mogelijk zet ik de update frequentie van apps wat minder vaak. Bekijk hiervoor de instellingen van bijvoorbeeld je twitter, facebook, linkedin en dergelijke. ik streef naar een update tijd van 30-60 minuten.
  3. Gebruik de headset in plaats van de speaker. Ik zou hiervoor een headset moeten aanschaffen. Het praktische effect van deze tip is voor mij nu dus nog laag.
  4. Schermverlichting minder fel. Bij Instellingen->weergave->helderheid kan ik de schermhelderheid aanpassen. Ik heb hier energiebesparingsmodus ingesteld. Je kan deze ook handmatig instellen en dan zo laag mogelijk zetten.
  5. Ik bekijk af en toe de lijst met actieve applicaties en sluit af wat niet meer nodig is.
  6. Tijdens of aan het eind van het laden herstart ik regelmatig de telefoon om lopende apps en achtergrond processen te stoppen.
  7. Ik heb de hoeveelheid widgets en koppelingen op mijn startschermen geminimaliseerd. Ik houd niet van clutter en vooral die interactieve widgets (en interactieve achtergrond) laten je telefoon harder werken.

Daarnaast probeer ik mijn telefoon maximaal op te laden. Hoe meer energie in mijn telefoon accu hoe langer het duurt voordat de batterij leeg is. Het schijnt ook te helpen om te laden met je telefoon uit zodat er geen toepassingen kunnen zijn die het proces verstoren.

En natuurlijk je software zoveel mogelijk up to date houden. Misschien zijn er updates geweest die je batterij leversduur verlengen.

Automatisch energieslurpers uitzetten (Juice Defender)

Instellingen AndroidIk wil niet steeds met mijn telefoon aan het rommelen zijn. Ik wil mijn energiebesparingen dus zoveel mogelijk automatiseren. Ik gebruik daarvoor Juice Defender. Er is een gratis versie die je al een flink eind vooruit kan helpen. Er zitten standaard profielen in zodat je met weinig technische kennis deze toepassing kan gebruiken.

Omdat ik alles zelf wil kunnen instellen gebruik ik de ultimate versie voor 4,99 en heb ik een aangepast profiel. Vooral de volgende features vind ik erg interessant:

  • Wifi staat alleen aan op locaties waar ik wifi heb (thuis bijvoorbeeld). Die locatie wordt bepaald door het netwerk, geen GPS nodig dus.
  • Mobiel internet gaat zoveel mogelijk uit als de telefoon op standby gaat. Pas als ik unlock wordt internet weer aangezet.
  • Als de telefoon standby staat wordt er nog maar eens per 30 minuten gesynchroniseerd (kan ook vaker of juist minder vaak).
  • in de nachtelijke uren van 0.00-7.00 staan alle internet verbindingen uit als de telefoon standby staat. Er wordt ’s nachts dus helemaal niet meer gesynchroniseerd. Ik kan wel gebeld worden.
  • Ik kan de internet verbinding afsluiten voor bepaalde toepassingen.
  • Een optie die ik niet permanent gebruik maar die af en toe wel handig is: als de batterij onder de 25% komt dan gaat de super saver stand aan. Zo houd je de laatste druppels energie in stand tot je een oplader vind

Deze app is vooral bedoeld om de tijd dat je niet actief bezig bent met je telefoon zo zuinig mogelijk te zijn. Ik vind dat prima want ik gebruik de geavanceerde functies van de telefoon helemaal niet als deze op standby staat. Hieronder staan links naar deze toepassingen en een alternatief.

Automatisch toepassingen stoppen (Task Killers)

Ik kies ervoor toepassingen handmatig te stoppen via het menu accugebruik.

Er zijn ook toepassingen die helpen om andere toepassingen te sluiten. Deze toepassingen laten zien welke toepassingen er allemaal draaien waarna ik deze zou kunnen stoppen.

Sommige toepassingen starten na het afsluiten direct weer opnieuw of als ik de telefoon herstart. In dat geval zou ik een auto killer kunnen gebruiken die automatisch bepaalde toepassingen blijft sluiten.

Na wat probeersels en het lezen van een aantal artikelen hierover heb ik besloten dit niet te doen. Het proces van afsluiten en opnieuw opstarten kost ook weer energie. Ook de app killer zelf kost energie waardoor de batterij snel leeg kan zijn. Android schijnt hier tegenwoordig out of the box al prima mee om te gaan.

Ik kies ervoor toepassingen handmatig te stoppen via het menu accugebruik (zie hieronder bij batterijvreters vinden). In extreme gevallen verwijder ik een toepassing van mijn telefoon. Maar misschien werkt het voor jou anders en wil je een task killer proberen. Een bekende toepassing is:

Nog meer batterijvreters vinden

Accugebruik AndroidEen van de leuke dingen van Android vind ik de toepassingen die je zelf kan installeren. Deze kunnen echter ook een flink beslag leggen op mijn batterij, soms zonder dat ik het door hebt.

Daarom check ik regelmatig wat de grootste gebruikers van mijn batterij zijn. In de meeste Android telefoons zit standaard al een handig overzicht.

  • Ga naar instellingen->toepassingen->accugebruik. Ik kan hetzelfde menu ook bereiken via instellingen->over de telefoon->accugebruik.

Ik kan hier zien welke toepassingen en functionaliteiten het meeste gebruik hebben gemaakt van mijn batterij. Door op een functionaliteit of toepassing te klikken krijg ik extra info. Afhankelijk van deze lijst pas ik mijn instellingen aan of verwijder ik een toepassing. Let wel sommige toepassingen zijn niet te verwijderen. Zie daarvoor het hoofdstuk hieronder over bloatware.

Mijn grootverbruiker is weergave, oftwel het beeldscherm. Ik heb de instellingen voor helderheid al op lager gezet en meer wil ik hier niet aan veranderen. Ondertussen gaat mijn telefoon bij normaal gebruik nu twee dagen mee en dat vind ik voldoende. Als ik meer wil zal ik denk ik mijn batterij moeten upgraden of een nieuwe telefoon nemen.

Wil je echt diep in je telefoon duiken en heel kritisch naar de energieslurpers gaan zoeken? Dan zijn er ook handige toepassingen die je kunnen helpen:

  • Play Store: Better Battery Stats
    Je kan met deze toepassing bijvoorbeeld op zoek naar wakelocks. Dit zijn gebeurtenissen die je telefoon tijdelijk uit de slaapstand halen om iets te checken. Hoe vaker je toepassingen dit doen hoe minder je telefoon op standby staat.
  • Play Store: System Panel
    Je kan precies zien welke toepassingen draaien en meer inzicht krijgen in het CPU gebruik van je GSM.

Root toegang en bloatware freezen

Ik kan dus niet alles op mijn Android telefoon aanpassen, tenzij ik accepteer dat ik mijn garantie kan kwijtraken. Voor nu kies ik de garantie.

Voor de techneuten en durfals nog het volgende. Als je een Android telefoon koopt via je telefoon provider is er een flinke kans dat je installatie een sausje van je provider heeft meegekregen. Bijvoorbeeld de naam van je provider in het startscherm. Maar ook toepassingen waarvan je provider denkt dat ze interessant voor je zijn. En omdat de providers zich niet kunnen voorstellen dat jij liever andere toepasingen wilt, zijn deze toepassingen vaak geblokkeerd zodat je ze niet kan verwijderen. Dit heet ook wel bloatware.

Aangezien sommige van deze toepassingen kritiek kunnen zijn voor het gebruik van je telefoon is het niet handig alle toepassingen zomaar te verwijderen. Een alternatief is dan het freezen van deze toepassingen. Je toepassing wordt dan uitgeschakeld en zal niet meer in de achtergrond van je telefoon gaan draaien. Blijkt dat de toepassing toch belangrijk was dan kun je weer unfreezen.

Wil je kunnen unfreezen of anderzins toegang hebben tot bloatware? Wil je echt alle instellingen van je telefoon kunnen veranderen? Dan heb je root toegang nodig. Dat wil zeggen dat jij zelf de superuser van je eigen telefoon wordt. Dat klonk mij al direct goed in de oren want waarom zou ik niet de superuser zijn ik ben ook de eigenaar. Het blijkt dat er toch wat haken en ogen zijn.

Het verkrijgen van root toegang oftewel het rooten van je telefoon kan leiden tot het einde van je garantie. Het kan handig zijn om dat eerst uit te zoeken. Ook kan rooten leiden tot het kapot gaan van je telefoon. In internet jargon heet dit ook wel bricken. Je telefoon is dan niets meer waard dan een baksteen (een brick). Ik heb besloten dit voorlopig niet te doen. Ik kan alles wat ik met mijn telefoon wil doen en op dit moment is de toegevoegde waarde van rooten voor mij nul. Wil je meer informatie over rooten en freezen, check dan de volgende links:

Nog meer tips om de levensduur van je batterij te verlengen?

Ook al is dit al een erg lang artikel, er zijn ongetwijfeld nog veel meer tips om te zorgen dat je batterij niet zo snel leeg is. Weet jij nog extra tips? Laat dan hieronder een reactie achter.

Showcase: Social Media Check

Social Media Check
Wat zegt Nederland over jouw merk?

Wat vinden de mensen in Nederland van jouw merk? Vooral nu Social Media zoals Facebook, Linkedin en Twitter steeds populairder worden is het steeds lastiger om in de gaten te houden wat er over jouw bedrijf wordt geschreven.

Een tijdje geleden schreef ik al een artikel over hoe ik Google Alerts gebruik. Een andere tool die zich vooral toelegt op Social Media is SocialMediaCheck.nl. Naast het vinden van Social Media berichtgeving heeft dit programma nog 2 grote voordelen:

  • Toegespitst op gebruik in de Nederlands(talige) Social Media. Het is gebouwd door de Nederlandse bedrijven Greenberry en Teezir.
  • Toegang is gratis en inclusief updates van de resultaten per e-mail. Tot zover ik weet is er op dit moment geen betaalde variant. Maar wie weet zit dat al in de pijplijn.

Ga naar de Social Media Check

Zoeken in de Social Media Check

Het werkt eigenlijk heel simpel. Je vult je merknaam in en drukt op zoeken. Ik heb het geprobeerd met de naam Kispi. Ik zie dan een overzicht met allemaal berichten, vooral van Twitter.

Ik kan vervolgens het bericht en de auteur aanklikken en daarmee de bron direct bekijken. Daarnaast staan er nog enkele filters en overzichten op de pagina.

Beperken tot Twitter of Facebook

Je kan de resultaten filteren op Social Media netwerk, zodat je bijvoorbeeld alleen Twitter of Facebook berichten ziet. Ook kun je filteren op soort media, zoals video, nieuws, blogs, etc.

Taartgrafiek met daarin de verschillende social media bronnen

Via een taartgrafiek kun je de verdeling van berichten over de verschillende netwerken zien. In het geval van Kispi is dat nu 97% uit Twitter en 3% uit nieuwssites.

Meest voorkomende trefwoorden

Je kan eens kijken over welke onderwerpen veel wordt geschreven. Perfect om rondom een product lancering of event te onderzoeken of er aandacht voor is op de social media.

Meest actieve mensen

Wie sturen toch al die berichten? Mensen die positief over jouw bedrijf schrijven zijn de ambassadeurs van je merk. Probeer met ze in contact te treden en een fan base te bouwen. ZIjn er klagers, spreek ze dan aan en probeer de problemen op te lossen.

Wat zou jij willen weten over jouw bedrijf op social media?

Voorbeeld ondernemingsplannen: weet jij hoe een ondernemingsplan eruitziet?

onderneming starten
Download een sjabloon ondernemingsplan

Hoe ziet een ondernemingsplan er eigenlijk uit? Hieronder staan verwijzingen naar een aantal ondernemingsplannen die je gratis kan downloaden of inzien.

Enerzijds zou je misschien niet teveel bij anderen moeten kijken. Het kan je creativiteit aantasten doordat copy pasten je wel heel makkelijk wordt gemaakt en je daardoor niet meer zelf nadenkt. Anderzijds, je hoeft ook niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Juist van andere ondernemers kun je heel veel leren.

Weet jij nog links naar ondernemingsplannen, laat ze dan in de reacties achter zodat ik ze kan toevoegen in dit artikel.

Voorbeeld Ondernemingsplannen

Download niet alleen plannen in je eigen vakgebied maar kijk ook eens wat anderen opschrijven. Lees een paar plannen en ga dan nog eens nadenken over je eigen bedrijsfplan. Wie weet kom je nog wel op nieuwe ideeen.

Gebruik een blanco template

Veel ondernemingsplannen volgen een vergelijkbare structuur. Door een template/sjabloon te gebruiken wordt je als vanzelf door een aantal belangrijke onderdelen geleid.

Weet jij nog voorbeelden of wil je je eigen plan wel delen? Reageer dan met een reactie hieronder.