Websites die niet meer bestaan toch bekijken

wayback machine
The Wayback Machine

Zoek jij wel eens naar een pagina op een website om vervolgens te ontdekken dat die hele website niet meer bestaat (of is veranderd)? Ik had een bericht van zo iemand in mijn mailbox.

Hij was blogger geweest op een domein dat ik had geregistreerd nadat het was vrijgevallen (vanwege een faillisement). Deze blogger zocht enkele van zijn oude blogposts om nog eens na te lezen. Wat trouwens voor mij ook een mooie herinnering was om alles wat ik online zet ook te bewaren op mijn harddisk.

Hoe dan ook, via het domein werd hij naar mijn sauna website doorverwezen waar hij het contactformulier invulde. Hij vroeg zich af of ik naast het domein ook de oude website inclusief blogposts in beheer had. Dat was niet zo. Maar ik had wel een andere tip om die oude blogposts weer op het scherm te toveren: The Wayback Machine.

Het archief van het internet: The Wayback Machine

The Wayback Machine wordt gerund door een amerikaanse non-profit organisatie die al sinds 1996 bezig is een internet bibliotheek te bouwen. Dat wil zeggen dat ze allerlei internet informatie opslaan, bewaren en beschikbaar stellen. En dat gaat verder dan web pagina’s ook, audio, film en software wordt bewaard.

Natuurlijk kunnen ze niet alles bewaren. Je hebt dus een beetje geluk nodig om net die ene pagina te vinden. Maar met 240 miljard bewaarde pagina’s is de kans een stuk groter dan bij de loterij.

Het werkt eigenlijk heel simpel, ga naar The Wayback Machine en tik de website in die je zoekt. Klik op de knop “Take Me Back”. Je krijgt dan een kalender te zien met blauwe stippen op de data waarvan The Wayback Machine kopieen heeft gemaakt. Klik op die blauwe stippen en voila, je hebt een kopie van de website gevonden.

The Wayback Machine >>>

[bol_product_links block_id=”bol_534be327b3b80_selected-products” products=”1001004005730302,9200000015509335,1001004006455503″ name=”marketingplan 3″ sub_id=”” link_color=”244C5F” subtitle_color=”AAB7BE” pricetype_color=”AAB7BE” price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”819E27″ background_color=”FFFFFF” border_color=”114D67″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Online Marketing Blog Kermis 2013

Blog Kermis 2013
22 deelnemers schreven top blogs
22 bloggers hebben een online marketing blogpost geschreven tijdens de online marketing blogkermis van 2013.

Wilco de Kreij van Onlinebizz.nl heeft de hele kermis strak geregisseerd en daarmee een mooi eindresultaat helpen bereiken. Zowel voor beginners als voor ervaren online marketeers zijn er interessante artikelen te vinden.

Onze eerste blogpost in het nieuwe jaar

Voordat ik verder ga over de blog kermis, dit is ook mijn eerste blogpost in het nieuwe jaar. Ik wil je dan ook het beste wensen voor 2013. Ik heb in ieder geval grootse plannen.

Na de oprichting van dit weblog in augustus 2012 hebben Nathalie en ik een lange pauze genomen om onze volle aandacht aan onze pasgeboren zoon te geven. Nu zijn we nieuwe plannen aan het maken om we binnenkort gaan uitvoeren. Blijf Kispi.nl in de gaten houden, bijvoorbeeld via:

Blogkermis door en voor online marketeers

Verder met de blog kermis. Veel van de blogposts zijn geschreven voor online marketeers. Maar ik denk dat ze ook interessant kunnen zijn voor de ondernemers die geen online marketeer zijn maar die wel actief zijn om online leads en verkopen binnen te halen, bijvoorbeeld met een eigen website.

Alle artikelen zijn verzameld door Wilco de Kreij van Onlinebizz.nl. Hij heeft een centraal artikel geplaatst waarin hij linkt naar alle deelnemende blogposts: “De Online Marketing Blog Kermis 2013

Mijn favoriet: Wat we kunnen leren vande slechtste website ooit

Ling is een Chinese onderneemster (Lings Cars) die een investering van 50.000 door Dragons’ Den afwees

Hoe dan ook, veel leesplezier en laat weten van welk artikel jou het meest geraakt heeft. En om de spits af te bijten, bij mij staat het artikel van Dave Lorrez over Ling’s Cars in de top. Ling is een Chinese onderneemster die een investering van 50.000 door Dragons’ Den afwees en een van de lelijkste websites ever wist te bouwen. En blijkbaar haalt ze er toch een mooie business uit. Geweldig om te lezen hoe Ling lekker tegendraads weet te scoren. Lees verder op e-tail.be: “Wat we kunnen leren van de ‘slechtste website ooit’…

Welk artikel van de blog kermis heeft jou het meest geraakt?

7 valkuilen van social media en wat je eraan kan doen

Social Media
Waar je op kan letten bij social media.

Social media fascineert me. Het lijkt ongelofelijk laagdrempelig maar is toch heel complex.

Ik zie dat ook terug in al die niet meer actieve accounts van mensen die enthousiast starten met social media en dan snel weer stoppen. Het kost misschien teveel tijd of het brengt niet de gewenste effecten.

Ook ondernemers die ik spreek worstelen hiermee. Social media hoort erbij zeggen ze. Maar het is ze vervolgens niet duidelijk hoe ze een effectieve aanwezigheid op social media kunnen opzetten.

Om je te helpen met je social media campagnes heb ik een aantal valkuilen verzameld die ik ben tegengekomen tijdens mijn eigen activiteiten op social media:

1) Je openbare privé profiel als privé zien

Gebruik jij social media zowel privé als zakelijk? Dan loop je de kans dat zakelijke contacten ook je privé profiel te zien krijgen. En waar veel ondernemers kritisch kijken naar hetgeen gepubliceerd wordt op de zakelijke accounts is de ballotage op privé accounts al snel een stuk lager.

Ik realiseerde me dit pas echt toen een van mijn zakelijke contacten zich als vriend meldde op Facebook. Dat is helemaal niet erg maar sindsdien houd ik wel de volgende 3 punten in gedachten:

  • Internet heeft het geheugen van een olifant. Als iets eenmaal online staat is het niet altijd makkelijk te verwijderen.
  • Google vindt bijna alles
  • Maak alleen openbaar wat iedereen (ook zakelijk) mag zien. Of zet je profiel op gesloten.

2) Blijven kijken naar updates

Ik kon uren vullen met het volgen van de laatste berichten.

Social media is altijd in beweging. Een Facebook Wall, Twitter pagina en Pinterest prikborden staan nooit stil en kunnen hypnotiserend werken. Ik kon uren vullen met het volgen van de laatste berichten.

De oplossing is simpel, niet doen. Bepaal vooraf a) wat je wilt weten b) hoeveel tijd/geld je kwijt wilt zijn en c) houd je daaraan. Ik besteed per dag niet meer dan een half uur aan het bijlezen en plaatsen van updates.

Als je daadwerkelijk je core business kan versterken en omzet kan draaien met social media, dan is er ook ruimte om personeel vrij te maken, te automatiseren of een bedrijf in te huren.

Lees ook: Kispi.nl – 9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik wil proberen

3) Je niet verdiepen in het platform

Voor een succesvolle uitvoering zijn kennis, tijd en geld  erg behulpzaam.

Het leek me zo makkelijk: ik opende een Twitter account en zou dagelijks gaan twitteren. Maar het bleef stil, niemand ging me spontaan volgen en ook de reacties en retweets bleven ver achter bij mijn verwachtingen.

Dit gebrek aan interactie zorgde ook dat ik ging twijfelen aan het nut van Twitter en mijn motivatie om dagelijks iets te plaatsen was al snel weg.

Dan blijkt ineens hoe stil ook het internet kan zijn. In de kern is social media makkelijk en laagdrempelig. Echter, om je doelstellingen te behalen en een actieve, waardevolle aanwezigheid om social media te bouwen zijn kennis, tijd en geld erg behulpzaam of misschien wel noodzakelijk.

Een voor de hand liggende oplossing is het inhuren van iemand die de benodigde kennis wel heeft. Omdat ik daar niet echt budget voor vrij wilde maken ben ik allereerst zelf op onderzoek gegaan en gaan werken met de volgende drie pijlers:

  • Vind het wiel niet opnieuw uit maar ga kijken hoe concurrenten en andere (ongerelateerde) bedrijven het aanpakken.
  • “Google is your best friend”. Er is een ongelofelijke hoeveelheid (gratis) kennis te vinden op het internet. Begin maar eens met het downloaden en lezen van elk gratis ebook dat je kan vinden.
  • Ik werk met zo min mogelijk verschillende accounts. (Je kan me volgen op @erikgloudemans)

Lees ook: kispi.nl – Een interessante facebook omslagfoto – voorbeelden en downloads

4) Geen doelstelling formuleren

In het vorige punt had ik het al over doelstellingen. Die heb je nodig om een succes te maken van je aanwezigheid op social media. Als je namelijk niet weet wat je wilt bereiken hoe kun je dat dan ooit bereiken? Het is dan onmogelijk om te bepalen of je inspanningen op social media de investering in tijd en geld waard zijn.

Ik wil dat mijn social media accounts bijdragen aan het succes van mijn websites en daarmee mijn bedrijfsresultaat. Concreet streef ik naar likes, shares en tweets op mijn blogposts zodat ik mijn positie bij Google verstevig en meer relevante bezoekers op mijn websites langskomen. Die websites hebben vervolgens weer hun eigen doelstellingen.

Daarnaast gebruik ik social media ook steeds meer om in contact te komen met mijn doelgroep en meer te weten te komen over die doelgroep. Wat vinden ze interessant en waar communiceren ze over. Een bijkomend voordeel is dat ik zo ook interessante content kan ontdekken.

Lees ook: kispi.nl – 5 redenen waarom ik twitter en nog 20 andere redenen om te twitteren
L
ees ook: Kispi.nl – Je Facebook doelstellingen SMART formuleren

5) Je blindstaren op aantallen (fans, followers, connections, etc)

Grote aantallen fans, followers en connections ziet er geweldig uit. Toch ben ik me de laatste tijd meer gaan concenteren op de mate waarin die bezoekers interactie aangaan met mij, mijn bedrijf en mijn websites. Doordat ik de gewenste interactie heb vertaald in doelstellingen kan ik ook bepalen hoeveel procent van de bezoekers die doelstellingen realiseert, dat is het conversiepercentage.

Als je succes definieert als

Succes = Bereik x Conversiepercentage

dan zeggen fans, followers en connections alleen iets over het (potentiele) bereik. En bij een bereik van 10.000 fans met een conversiepercentage van 0% is het succes 0. Zonde van de tijd dus.

Om daadwerkelijk resultaten te behalen zul je moeten werken aan vergroting van je bereik en verhoging van je conversiepercentage. Vaak geldt dat hoe makkelijker je je bereik vergroot hoe minder je eraan hebt. Waar het om gaat is interactie en fans die je helpen om je social media doelen dichterbij te halen.

Ik heb wel eens mijn bereik vergroot met net iets te makkelijke systemen. Voor een paar tientjes likes kopen, dat soort dingen. Dat bleek helaas evenredig slecht te zijn voor mijn conversiepercentage. En daar schiet ik natuurlijk niets mee op.

6) Niet weten wat een conversie kost

Social media vind ik leuk, interessant en gaaf. Maar is het ook mijn investering in tijd en geld waard? Om deze vraag te beantwoorden ben ik begonnen met bepalen hoeveel tijd en geld ik investeer in social media, bijvoorbeeld aan advies, tekstschrijvers, apps, tools, design, etc? Het helpt me om te bepalen of social media behulpzaam is of dat het een lek in mijn resultatenrekening en energiebalans is.

Toen ik over de kosten en voordelen ging nadenken is de tijd die ik investeer in social media snel minder geworden. Ik heb een aantal dingen geautomatiseerd en geïntegreerd in mijn werkmethode. Als ik een blogpost schrijf dan maak ik bijvoorbeeld meteen enkele bijbehorende tweets. Facebook en Twitter scan ik elke dag in ongeveer 15-30 minuten waarna ik enkele berichten en tweets voor die dag schrijf. Als iemand een discussie aangaat met een van mijn accounts ontvang ik een mail. Zo kan ik reageren op de actualiteit van die dag.

7) Social media alleen als kanaal zien om te zenden

Een van de meest unieke kenmerken van social media is dat het tweerichtingsverkeer is. Als ik een boodschap uitzend kan ik ook antwoord krijgen. Social media gaat om interactie. Dat betekent ook dat het lastiger te controleren is. Mensen kunnen ongewenste reacties achterlaten, een hashtag kapen, of op onhandige tijdstippen berichten plaatsen.

Social media gaat om interactie.

Ik vraag fans vaak om een reactie en bekijk die reacties ook regelmatig. Zo kan ik deelnemen aan de discussie en eventuele negatieve wendingen snel oppikken. Social media gaat naast contact maken ook over delen. Dat vind ik het leukste onderdeel. Dat bezoekers een van mijn websites delen met hun eigen netwerk. Een groter compliment kun je bijna niet krijgen.

Wat vind jij?

Hoe sta jij tegenover social media en wat is de grootste, diepste en naarste valkuil die je hebt ontdekt tijdens het werken met Social Media?

P.S. Dit is mijn inzending voor de online marketing blog kermis 2013. Deze kermis leverde 22 top artikelen over online marketing.

P.P.S. Ik zou het geweldig vinden als je dit artikel deelt.

Vinden wat je niet zoekt (maar wel wil)

The Serendipity Machine
The Serendipity Machine van Sebastian Olma

Deze ochtend was ik bij de Seats2Meet roadshow waar Sebastian Olma zijn boek The Serendipity Machine presenteerde.

Heel kort gezegd gaat het om waarde creatie en onverwachte ontmoetingen. Dat klinkt interessant maar tegelijkertijd ook nogal willekeurig. Hoe kom je immers aan onverwachte ontmoetingen en wat voor waarde voegen die toe?

Sebastian Olma omschreef serendipity als volgt: “Door toeval en intelligentie vinden wat je niet zoekt.” Een bezoeker van een van zijn eerdere presentaties had daaraan toegevoegd dat je misschien wel op zoek bent maar dat je dat niet bewust maakt.

Het gaat erom dat je uit je afgeschermde werkomgeving stapt en andere mensen ontmoet zodat nieuwe ideeën kunnen ontstaan.

The Serendipity Machine – 3 pijlers

In zijn presentatie noemt Sebastian drie pijlers die belangrijk zijn voor serendipity. Deze elementen kunnen je helpen om waarde te creeeren.

1) Asynchrone Wederkerigheid

Voor wat hoort wat en voor niets gaat de zon op. Als we iets weggeven willen we er iets voor terug, dat is wederkerigheid. Als die wederkerigheid asynchroon is dan geef je zonder te weten of je iets terugkrijgt. Om te blijven bij Seats2Meet, zij geven gratis werkruimte, WIFI en een lunch weg.

Hoe vaak doe jij (zakelijk) iets voor een ander zonder iets terug te verwachten?

2) Sociaal kapitaal

Als je geeft ontstaat sociaal kapitaal en dat betekent dat je iets terug kan vragen. Wederom neem ik als voorbeeld Seats2Meet. Ook al kan je gratis een werkplek gebruiken, ze vragen je wel om iets te doen. Allereerst vragen ze je om open te staan voor nieuwe contacten. Ten tweede vragen ze je om je kennis te delen. Ten derde vragen ze je om aandacht voor Seats2Meet te genereren.

Heel praktisch betekent dit dat je belooft met andere mensen bij Seats2Meet te praten, dat je daarbij je kennis deelt en dat je je netwerk laat weten dat je bij Seats2Meet zit, bijvoorbeeld met een tweet. Doordat verschillende mensen met elkaar gaan praten en kennis gaan delen wordt het steeds waardevoller om bij Seats2Meet te gaan werken.

3) Third Space

De Third Space draait om ruimte. Er is een plek nodig waarin je die onverwachte ontmoetingen kan hebben. Sebastian definieert de Third Space als een plek waar virtuele en fysieke wereld samen komen om een nieuwe gebruikerservaring te laten ontstaan.

Seats2Meet is zo’n plek. Je werkt er aan lange tafels en je luncht samen, perfect om contact te leggen. Daarbij is er een online community waar je een profiel aanmaakt. Doordat iedereen dat doet kun je zien wie er een van de Seats2Meet locaties aan het werk is en wat hun vaardigheden zijn. Via het netwerk kun je contact leggen en bijvoorbeeld voorstellen een kopje koffie te drinken. Zo help je de onverwachte ontmoeting een handje.

Serendipity in de praktijk?

Een makkelijke manier om dit snel en financieel voordelig in de praktijk te brengen is een keertje gaan werken bij Seats2Meet en eventueel met je bedrijf een meetingspace te boeken. Waar het om draait is dat je uit je eigen afgesloten omgeving stapt. Zorg dat je andere mensen kan ontmoeten en ook daadwerkelijk contact legt.

Want wat ik absoluut met de schrijver eens ben, de huidige infrastructuur is niet echt ingericht op onverwachte ontmoetingen en vrijwillig geven. Veel bedrijven zitten in eigen panden waarbij de werknemers in eigen werkruimtes zitten. Je komt vooral mensen tegen uit je eigen verwante groep, mensen die met hetzelfde bezig zijn. En je gaat ook niet zomaar gratis iets weggeven. Als je een product of dienst verkoopt wil je daarvoor betaald worden, via een factuur. Met geld dat je nodig hebt om je huur en dagelijkse behoeften te betalen.

Je hoeft gelukkig niet terug naar de ruilhandel om te gaan werken zoals beschreven in The Serendipity Machine. Zorg vooral dat je naar buiten treedt, contact maakt met anderen en af en toe geeft zonder iets terug te verwachten. Begin klein en zie maar wat er voor terug komt. Als The Serendipity Machine hout snijdt dan zul je snel genoeg merken of er meer dynamiek ontstaat.

Hoe websites je e-mailadres al kennen (bij een eerste bezoek)

In de media
Anonimiteit op het internet

Stel je voor dat je een website bezoekt. Je schrijft je nergens voor in en maakt ook geen contact via social media. En dan krijg je de volgende dag ineens een e-mail waarin diezelfde website je vraagt hoe je ervaring met die website was en of je nog vragen hebt. Terwijl je dus geen naam of emailadres hebt achtergelaten.

Daar zou ik pas echt de kriebels van krijgen. Op 42floors.com kwam ik een verhaal tegen van Sumit Suman die dit echt meemaakte. Hij bezocht een landingspagina op een website en ontving de volgende dag een persoonlijke mail over zijn bezoek.

Ik heb hier meerdere problemen mee. Allereerst is het wat mij betreft gewoonweg spam. Je hebt geen toestemming gegeven en bent geen klant bij die website. Daarnaast, en daar zit ik het meeste mee, hoe kwam die website aan dat emailadres?

Hoe komt een website aan je email bij een eerste bezoek

Eigenlijk blijkt het heel simpel. Het is een kwestie van databases en data koppelen. In het artikel op 42floors.com hebben ze het verhaal van Sumit gekoppeld aan een “website intelligence” netwerk. Twee producten van dat netwerk die mij opvallen zijn de volgende:

Bedrijfsrapport – Via een tag op je website wordt informatie verzameld zoals IP, referrer, zoekwoord, etc. Daarmee kan het netwerk in een database gaan zoeken naar bijbehorende bedrijven. Door bijvoorbeeld te kijken welke domeinen op een IP adres gehost worden en dat te koppelen met bedrijfsgegevens (in nederland bijvoorbeeld via de kvk) kan het netwerk achterhalen van welk bedrijf een bezoeker op een website afkomstig is. Vervolgens is het een koud kunstje om van dat bedrijf extra contactinformatie op te halen en in een mooi rapportje te zetten.

Bezoekersrapport – Het bezoekersrapport is lastiger. Er is tot zover ik weet geen openbare database waar je kan opzoeken welke persoon er bij een IP adres hoort. Maar, dit netwerk heeft een oplossing. Ze vragen hun klanten om een tag te plaatsen in hun email formulier. Als een bezoeker dat formulier invult worden naam en email verzonden naar de database van dat netwerk. Als de bezoeker dan later op een andere website komt die binnen hetzelfde netwerk klant is dan kunnen de gegevens van die bezoeker vergeleken worden met de bezoekers in de database. Als je dan al eerder op een andere website je email hebt afgegeven duikt die dus weer op

Gelukkig hebben wij in Nederland een Spam wet, Cookie wet en Privacy wet. Ook al vind ik dat die wetten soms wel erg beperkend werken, ze maken activiteiten zoals hierboven beschreven in Nederland toch een flink stuk lastiger. Waar ligt volgens jou de grens?

Het hele verhaal kun je nalezen op:

42floors.com – You’re not anonymous. I know your name, email and company

Cookieconsent – Simpele en gratis tool om cookietoestemming te vragen

cookiecontent balk
Cookiewet – toestemming vragen

Heb ik dan eindelijk de perfecte cookietool gevonden? Nadat ik enkele tools geprobeerd heb werk ik nu met Cookieconsent van Silktide. En ik moet zeggen, ik ben zeer tevreden.

Wat me opvalt is de volledigheid van deze tool terwijl het toch gratis te downloaden is. Het gaat de bouwer waarschijnlijk om de extra aandacht voor hun andere producten, zoals het ook zeer handige sitebeam.net.

Het is open source zodat jij of je webbouwer aanpassingen kan maken bij het installeren. Overigens kun je al heel veel instellingen aanpassen zonder de code in te gaan.

Voor degenen die nog op zoek zijn naar een cookietool zal ik hieronder verder schrijven over de voordelen en flexibiliteit van deze tool.

Voordelen Cookieconsent

Er zijn een aantal elementen van Cookieconsent die ik heel sterk vind:

  • De bezoeker kan per soort cookie toestemming geven: social media, analytics, etc.
  • Je kan kiezen of je het systeem instelt op opt-in of opt-out en dit later ook weer makkelijk aanpassen.
  • Alle teksten zijn aan te passen en dus vertaalbaar naar het Nederlands.
  • De interface om de code te downloaden is simpel.
  • Het is gratis.
  • Het is open source
  • Implementatie voor een aantal veelgebruikte programma’s is simpel.
  • Als de bezoeker geen toestemming geeft kun je alternatieve inhoud laten zien.
  • De bezoeker kan aangeven dat hij voor meerdere websites toestemming geeft.
  • Elke nieuwe bezoeker krijgt de vraag of hij/zij cookies accepteert. Je kan die vraag eenmalig stellen of net zolang totdat je antwoord hebt.
  • Bezoekers kunnen gedurende hun bezoek hun instellingen weer makkelijk aanpassen.

Er zijn natuurlijk ook een aantal nadelen:

Ik blijf het een praktisch vervelende wet vinden

Ik vind het niet perfect samenwerken met Google Adsense. Het werkt wel maar de laadtijd van de advertenties wordt langzamer. Op een van mijn andere site heb ik dit overigens wel kunnen oplossen met een stukje programmeren.

Ook vind ik de cookievraag nogal groot van formaat op smartphones, maar dat geldt denk ik voor de meeste cookie applicaties.

En wat ook niet verandert is de beperkingen van de cookiewet. Ik blijf het een praktisch vervelende wet vinden. Maar goed, ik roei met de riemen die ik heb. En binnen de mogelijkheden vind ik Cookieconsent erg prettig werken.

Hoe installeer je Cookieconsent

Om deze tool te gebruiken moet je html op je website aanpassen. Als je dat niet wilt, kunt of mag zul je bij je webbouwer moeten aankloppen of iemand inhuren.

Het inbouwen bestaat eigenlijk uit 4 stappen:

  1. Bepalen welke cookies er via of door jouw website worden gebruikt.
    Lees ook: Kipsi.nl – Cookiewet toepassen in de praktijk
  2. Via de website van Cookieconsent (door Silktide) configureer je de tool waarna je de HTML code kan copy/pasten.
  3. Zet de HTML code op je website. De tools is nu actief en vraagt als het goed is de bezoekers om toestemming.
  4. Een lastige laatste stap: pas de code op je website zo aan dat de cookietool bepaalde applicaties kan aan- en uitzetten.

Voor stap 4 is er gelukkig wel hulp. Op de website van Cookieconsent vind je handige voorbeelden die je kunnen helpen. Zo is het voor de volgende veel gebruikte programma’s super makkelijk om de aanpassingen te maken:

  • Google Analytics
  • Woopra
  • Google Adsense
  • Disqus
  • Facebook button en like box
  • Add this
  • Twitter share a link button
  • Twitter widget

Heel belangrijk om te realiseren bij het testen is dat deze tool geen cookies verwijderd. Stel je voor dat een bezoeker toestemming geeft voor cookies, dan worden de cookies gezet. Als de toestemming later wordt ingetrokken dan worden bij de juiste instellingen de cookies niet meer gebruikt. De cookies blijven echter wel op de computer van de bezoeker staan. Je kan de bezoeker natuurlijk wel helpen met een link naar informatie hoe zij de cookies zelf kunnen verwijderen.

Zelf aan de slag

Je kan de code downloaden op de volgende website:

Silktide.com – Get the Code

Bekijk hieronder het filmpje met de installatieinstructies. Onder het filmpje heb ik nog enkele handige tips en instellingen voor degenen die deze tool zelf implementeren op hun website.

Enkele handige instellingen

Ik heb de tool zelf geinstalleerd en kwam langs enkele handige instellingen.

Placeholder content

Ik gebruik de tool onder andere om sociale media buttons te laten zien. Als mensen echter de cookies niet accepteren dan blijft de ruimte leeg. Daarom heb ik speciale content ingesteld die getoond wordt als iemand cookies weigert. Ik geef aan dat de social media buttons niet werken vanwege de cookie weigering en vraag de bezoekers of ze alsnog toestemming willen geven.;

Alternatieve nocookie tekst laten zien:

<div class=”cc-placeholder-social”>
Om de social media buttons te zien is het nodig dat je toestemming geeft om cookies te plaatsen.
<a href=”#” class=”cc-button-enableall”>
Wijzig je instelling en geef toestemming aan cookies voor social media.
</a>
</div>

De truuk zit in de toevoeging van de class “cc-placeholder-social”. Deze tekst wordt getoond als je geen toestemming voor de social cookies geeft. Voor advertising is de class “cc-placeholder-advertising” en voor analytics “cc-placeholder-analytics”.

Silktide.com – Placeholder content

Tekstlink naar de privacy settings

Cookieconsent ondersteunt een tabje waarmee een bezoeker later zijn instellingen kan aanpassen. Je kan echter ook een gewone tekstlink in je website verwerken die de privacy settings oproept.

Tekstlink naar de privacy settings:

<a href=”#” class=”cc-privacy-link”>

privacyTabje met privacy settings verbergen

Als je een eigen tekstlink maakt naar de privacy settings zou je kunnen overwegen om het tabje met privacy settings te verwijderen. Dat kan met de volgende instelling die je moet toevoegen aan de Cookieconsent code snippet.

Tabje "privacy instellingen" verbergen:

Settings: {
hideprivacysettingstab: true
}

Meer van dit soort settings vind je in de API documentatie.

Silktide.com – API reference

Nederlandse vertaling

De standaard opzet van deze tool is in het engels. Je kan de teksten aanpassen in het configuratiescherm. Als je dat doet dan komen de vertaalde teksten terecht in de code snippet voor deze tool. En daar zou je ze ook rechtstreeks kunnen aanpassen. Daarmee heb je een super handige methode om een Nederlandse vertaling te gebruiken.

Gratis uittreksel Kamer van Koophandel

kvk
Vraag een gratis uittreksel aan

Laatst kwam er een spoed bericht binnen. Een mede ondernemer had gehoord dat ik uittreksels uit het handelsregister kon downloaden, dat klopt. En eenmaal per jaar kan ik zelfs een gratis digitaal gewaarmerkt uittreksel downloaden.

Ze had er snel een uittreksel nodig en vroeg of ik haar uit de brand kon helpen.

Natuurlijk kon ik haar helpen. En zoals de Chinezen zeggen: “Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.”

Dus in plaats van zelf dat uittreksel te printen heb ik haar laten zien hoe je online toegang krijgt tot het handelsregister van de KVK zodat ze zelf dat uittreksel kan downloaden, inclusief het jaarlijks gratis uittreksel.

Online uittreksel KVK aanvragen (1 per jaar gratis)

Ik begin elk jaar met het gratis opvragen van mijn uittreksel

De KVK stelt toegangscodes beschikbaar aan particulieren en aan ondernemingen. Je kan dan inloggen en direct uittreksels en deponeringen downloaden. Wil je een papieren uittreksel dan komt dat per post en daar is natuurlijk tijd voor nodig.

Bij inschrijving kies je de manier van betalen, vooraf of met automatische incasso. Als je kiest voor incasso dan wordt je toegangscode per post naar je verstuurd en dan duurt het iets langer voordat je toegang hebt.

Meestal vraag ik jaarlijks mijn eigen uittreksel gratis op. Die gebruik ik regelmatig en omdat het een digitale versie is kan ik dat uittreksel ook meerdere malen gebruiken. Als ik dan later zaken doe met andere partijen vraag ik vervolgens de betaalde uittreksels op.

Wil je bovenstaande nalezen op de website van de KVK en een account aanmaken? Dan kun je onderstaande links gebruiken.

KVK.nl – Gratis digitaal gewaarmerkt uittreksel
KVK.nl – Aanvragen toeganscode handelsregister

Vergroot je twitter bereik met slim gekozen hashtags

Twitter
Gebruik hashtags in je tweets

Een slim gekozen hashtag kan je bereik op Twitter verbreden. En dat vraagt meer van jou dan alleen een belangrijk woord uit je tweet van een #hekje voorzien. Natauurlijk, er zijn wel een aantal bekende hashtags die handig kunnen zijn, zoals #ff (#followfriday), #dtv (#durftevragen) en #fail. Vaker is het echter een kwestie van goed blijven opletten en snel reageren en creatief draften van je tweets.

Allereerst voor de lezer die bij het begin wil beginnen, wat is een hashtag en hoe kan een hashtag je bereik vergroten. Vervolgens draait het om de selectie van de hashtag. Lift je mee op een bestaande hashtag of introduceer je een nieuwe hashtag? Tot slot noem ik enkele tools om hashtags te analyseren.

Wat is een Hashtag

Wat is een hashtag en hoe kan jij daarmee je bereik op Twitter vergroten?

Een hashtag is een soort trefwoord dat je kan toevoegen aan een tweet. Om dit trefwoord als hashtag te herkennen staat er altijd een #hekje voor. Een hashtag is klikbaar waardoor je alle tweets met die hashtag snel kan bekijken.

En daar zit ook de grote kracht. Als iemand een hashtag interessant vind dan kan hij of zij snel en makkelijk andere relevante berichten vinden. Dat is bijvoorbeeld handig bij een evenement (#sytycd – so you think you can dance), berichten rondom een locatie (#amsterdam) of een nieuwsitem (#Joran).

3 manieren om zelf hashtags te gebruiken zijn dan de volgende:

  1. Je kan zelf snel zoeken. Wil jij van een bepaald item alle tweets zien, dan klik je op de hashtags in de berichten.
  2. Je kan meeliften op de populariteit van een hashtag. Zie je dat de hashtag #dwdd ineens populair wordt dan zou je relevante berichten kunnen plaatsen over jouw bedrijf/product met de hashtag #dwdd. Je moet je bericht dan wel relevant maken ten opzichte van de hashtag. Als je dat doet met #dwdd dan gaat het bijvoorbeeld om de onderwerpen in de uitzending van dat moment.
  3. Je kan een eigen hashtag gebruiken om een breder publiek te bereiken. Zo kun je bij een evenementen dat je zelf organiseert alvast een hashtag voorstellen. Je kan dit natuurlijk ook toepassen bij winacties, reclamecampagnes, etc. Helemaal top wordt het als je gekozen (unieke) hashtag in de lijst met trending topics terecht komt.

Het zoeken met hashtags laat ik even zitten voor een andere blogpost. Waar ik nu verder op in wil gaan is het gebruiken van hashtags om meer aandacht voor je eigen tweets te genereren. Daarbij gebruik je dus bestaande hashtags of je maakt nieuwe hashtags.

Bestaande hashtags gebruiken

Belangrijk zijn:
--de hoeveelheid gebruikers van een hashtag
--de relevantie van de hashtag voor jouw tweet
--of de hashtag uitnodigt tot doorklikken

Drie belangrijke factoren bij het verbreden van je bereik via een bestaande hashtag zijn:

1) de hoeveelheid mensen die de hashtag gebruiken

Hoe meer mensen een hashtag gebruiken hoe groter je potentiele bereik. Het toppunt van potentieel bereik is in de wereldwijde lijst met trending topics. Dat zijn de onderwerpen waar op dat moment veel over getweet wordt. De lijst wordt mede bepaald aan de hand van de mensen die jij volgt en je locatie (kan je zelf instellen).

Maar trending topics zijn niet de enige belangrijke hashtags. Als je een tweet plaatst, zoek dan eerst eens op het belangrijkste trefwoord uit je tweet en lees de tweets door die je dan ziet. Je kan daaruit een aantal hashtags en trefwoorden selecteren die je kort analyseert. Bijvoorbeeld door te kijken hoeveel berichten er in de voorgaande minuten of misschien zelfs uren geplaatst zijn. Dat kunnen interessante hashtags zijn om aan je eigen tweet toe te voegen.

2) relevantie van de hashtag en bijbehorende discussie

Belangrijk is ook de relevantie van de hashtag ten opzichte van jouw onderwerp/doelgroep. Op het moment dat ik dit schrijf is #utrecht trending. Dat zou handig kunnen zijn als je een tweet wilt plaatsen die relevant is voor Utrecht. Maar als je wilt tweeten over een event in Den Bosch heeft het waarschijnlijk al stuk minder zin. Het kan dus wel interessant zijn als je steeds voordat je een tweet stuurt even de trending topics bekijkt. Ook de zoekmachine van Twitter is interessant om relevante hashtags te vinden.

3) is de hashtag zoekvriendelijk

Sommige hashtags nodigen meer uit om op door te klikken dan anderen. Neem de hashtag #dtv (#durftevragen) of #fail. Er zijn tweeps (en in het geval van #fail ook webcare afdelingen) die zo af en toe, of misschien zelfs regelmatig, dit soort hashtags afgaan. Gewoon om eens te kijken wat er zoal geplaatst wordt.

Ook het laatste nieuws is vaak populair. Als er groot nieuws is dan gaan veel mensen op Twitter op zoek naar nieuws en dat doorplaatsen. De praktische bruikbaarheid hangt dan ook af van het soort nieuws. De hashtags #haiti, #fukushima en #sandy zijn heel veel gebruikt toen de betreffende natuurramp aan de gang was. Hier komt natuurlijk ook een ethisch vraagstuk om de hoek, wil je op dat soort natuurrampen wel meeliften? Wat dat betreft is positief of ludiek nieuws geschikter om naar te verwijzen vanuit je tweet.

Een andere groep hashtags is bijvoorbeeld die waarmee emoties worden getoond, zoals #blij, #leuk, etc. Het is hier lastiger om relevant te zijn en het is ook maar de vraag of dergelijke hastags lezers uitnodigen om door te klikken in dezelfde mate als bijvoorbeeld #tvof of #joran. Wat effectief is zul je moeten testen voor je eigen Twitter account.

Nieuwe hashtag gebruiken

Je kan ook een hele nieuwe hashtag proberen op te zetten.

Zorg dat je hashtag uniek is en let op voor een dubbele betekenis.

Een eigen unieke hashtag

Als je een evenement organiseert dan kun je overwegen zelf een hashtag te introduceren. Zo kun je een community organiseren via Twitter. Sportevenementen en televisie evenementen hebben regelmatig een drukke twitter discussie op de achtergrond. Wat dacht je van #dwdd, #gtst en #vitv. Op #wieisdemol wordt alvast gespeculeerd over de identiteit van de mol. En op #tvoh komt elke kandidaat van The Voice of Holland aan bod.

Een hashtag kan ook gekoppeld worden aan je bedrijf of product. Zo kun je via de hashtag #kakhiel foto’s en video’s vinden die voor de liefhebber humoristisch zijn. En inderdaad de zendende account is @kakhiel.

Wat ook kan werken is een hashtag die je lezers aanspreekt en tot positieve actie uitnodigt. Een mooi voorbeeld dat ik tegenkwam is #wiestaateronder. Deze hashtag komt terug in de twitteraccount @wiestaateronder. Een aantal mensen maakt grapjes rondom deze hashtag waardoor deze steeds populairder wordt. Ondertussen heeft @wiestaateronder meer dan 189.000 volgers en kunnen ze flink wat aandacht genereren.

Een gekaapte hashtag

Let wel op, als je een groepje organiseert rondom je bedrijf of evenement heb je geen garantie dat er alleen positieve berichten langskomen. wat je wel kan doen is positief reageren op de berichten die voorbij komen.Lastiger wordt het als je hashtag een eigen leven gaat leiden, bijvoorbeeld doordat het ook iets anders lijkt te betekenen of doordat de merkbeleving niet zo positief is als je zelf denkt.

Enkele bekende voorbeelden van hashtags die bedoeld waren om positieve tweets uit te lokken maar ontaarden in een regen aan klachten zijn: #McDstories en #mademesmile (Vodafone). Maar ook zonder dat je zelf iets doet kan een hashtag ineens een eigen leven gaan leiden. Zoals ook #carglasszuigt laat zien.

Ook kan het succes groter zijn dan je verwacht. Zo heeft Lidl nu een actie draaien waarbij ze voedselpakketten schenken aan voedselbanken. Ze dachten aan 500 pakketten en een bescheiden aantal aan de hand van een tweetactie rondom de hashtag #luxevooriedereen. Ondertussen staat de teller op 4000 en loopt de actie nog twee weken. Lidl geeft aan dat ze de impact van social media onderschat hebben.

De populariteit van een hashtag bepalen

Of je nu een bestaande of nieuwe hashtag gebruikt, je zal willen weten hoe populair de hashtag nu al is. Als je wilt meeliften op een bestaande hashtag dan zoek je een populaire hashtag. Maar als je een nieuwe hashtag wil introduceren dan moet deze zo uniek mogelijk zijn en dus heel impopulair, tenminste voordat jij hem gaat gebruiken.

  1. De eerste stap is de zoekmachine in Twitter zelf. Tik je hashtag of een trefwoord in de zoekbox en kijk naar de resultaten. Kijk in de recente tweets naar andere hashtags en zoek ook die hashtags. Hoe meer berichten per uur, hoe populairder het topic.
  2. Daarnaast zijn er verschillende tools waarin je de populariteit van een hashtag verder kan analyseren. Ik noem er twee die ik zelf gebruik. Google laat je al snel een heleboel alternatieven zien.
    • Tweetreach.com – Hiermee kun je het potentiele bereik van een hashtag inzichtelijk maken. Ook kun je zien op welke tijdstippen een hashtag populair is en welke andere accounts veel gebruik maken van de betreffende hashtag.
    • Tweetarchivist.com – Vergelijkbaar met Tweetreach. Het dashboard bevat ook informatie over de bijbehorende URL’s, verwante hashtags en gebruikte platforms.

Toen ik begon aan deze blogposts had ik niet gedacht dat ik zoveel zo opschrijven. Ik hoop dat het je verder helpt. Ik zou het in ieder geval leuk vinden als dit bericht deelt of liked.

Tot slot, niet iedereen is even enthousiast over de hashtag. Zoek jij een kritische noot, lees dan onderstaande bericht:

Emerce.nl – De hashtag: #volstrektnutteloos

Effectiever werken in een makers agendasysteem

agenda
Effectief met je agenda

Direct toen ik het las herkende ik het. Soms zijn er van die dagen dat ik om 10.00 een afspraak heb. Dan begin ik om 8.30 met werken en in die anderhalf uur ga ik wat kleine dingetjes doen. Hetzelfde geldt voor de periode na de afspraak tot aan de lunch.

Als ik dan terugkijk op de ochtend voelt het alsof ik weinig meer gedaan heb dan die meeting van één uur.

In een blogpost van Paul Graham verklaart hij dit door een onderscheid te maken in makers en managers. Beide hebben een eigen agendasysteem waarin ze werken.

Managers- en makers agenda

De manager verdeelt zijn dag in blokken van een uur. Alhoewel het mogelijk is om meerder uren te reserveren voor een klus zullen de meeste klussen binnen het uur klaar zijn. Toen ik zelf manager was ervaarde ik dat ook zo. Ik deed veel korte klussen op een dag. En veel van die klussen bestonden uit telefonische afspraken en meetings. Als het tijd was voor een (telefonische) bespreking was het een kwestie van zoeken naar een uur waarin iedereen beschikbaar was en dat uur blokkeren.

Makers werken vaker juist in blokken van een halve dag. Ook dat systeem herken ik. Ik ben nu veel bezig met werken aan blogberichten, analyseren van data en nadenken over de opzet van bepaalde websites. Dat soort klussen laat zich niet altijd in één uur vangen. Dan begin ik net. Ik besteed liever een halve dag ineens.

De lastigheid ontstaat als een maker en manager samen afspreken. Paul Graham merkt in zijn blogpost op dat de manager vaak degene is die de macht heeft om een maker te dwingen in zijn uren systeem. Het gevolg is dat de maker midden op zijn halve dag een afspraak van één uur heeft waardoor die halve dag opgebroken wordt in losse stukjes.

Ondernemer – maker en manager tegelijkertijd

Wat ik herkende in de blogpost van Paul Graham was zijn verhaal over die losse stukjes die je overhoudt in een halve dag. Ik werk nu graag met een makers agenda. Maar als ondernemer ben ik ook bezig met managertaken. En dat betekent dat ik wel eens losse afspraken en klussen heb die beter passen in het manager systeem met blokken van één uur.

Mijn oplossing zit in de vrijheid die ik mezelf heb aangemeten. Ik plan mijn eigen agenda en die werkt bij voorkeur met halve dagen. Als ik een onderbreking heb van één uur zorg ik meteen dat ik een aantal van die uurblokken achter elkaar plan. Ik ga dan bijvoorbeeld andere telefoongesprekken inplannen. Ook bepaalde administratieve klussen zijn een perfecte kandidaat om te gebruiken om één uur op te vullen.

Daar staat tegenover dat sommige halve dagen gereserveerd zijn voor de grotere maakprocessen. Als ik een ochtend (of eigenlijk een hele dag) research ga doen ga schrijven dan is dat het enige wat ik doe. Als ik echt iets wil gaan creeeren dan zoek ik naar de juiste gemoedstoestand en concentratieniveau.

Herken jij iets in het makers- en managers agenda systeem? Hoe ga jij hiermee om?

Een interessante Facebook omslagfoto – voorbeelden en downloads

Pagemodo
Sjablonen voor je Facebook omslagfoto

De omslagfoto is het eerste wat opvalt als iemand op jouw Facebook pagina terecht komt. Reden genoeg dus om eens uitgebreid stil te staan bij deze foto. Ik heb een aantal creatieve voorbeelden verzameld zodat je inspiratie op kan doen. Vervolgens help ik je om zelf een opvallende omslagfoto te maken. En als je hier geen zin, tijd of kennis voor hebt. Dan is er altijd nog de designer die je in kan huren.

Als je gaat werken met de omslagfoto zorg dan wel dat je rekening houdt met de richtlijnen van Facebook. Je mag bijvoorbeeld geen prijs of aankoopinformatie noemen en ook contactgegevens zijn niet toegestaan in de foto. Deze in andere richtlijnen kun je vinden in de “voorwaarden voor Facebook-pagina’s“.
Edit: Update Voorwaarden voor Facebook pagina’s 20 maart 2013

Facebook eist dat omslagen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Ook is het niet toegestaan anderen te stimuleren jouw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken. Maar de belangrijkste regel is: omslagen mogen geen afbeeldingen bevatten die voor meer dan 20% uit tekst bestaan. Je kunt nu dus in je omslagfoto WEL prijs- of aankoopinformatie en contactgegevens kwijt.

Dank aan Mari Smith.

Edit: Update voorwaarden Facebook pagina’s. 20% regel geschrapt.

Creatieve voorbeelden van Facebook omslagfoto’s

Er zijn verschillende bloggers die hele mooie verzamelingen hebben gemaakt van omslag foto’s. Hieronder staan links naar verschillende verzamelingen met hele gave omslagfoto’s.

Omslagfoto’s downloaden

Wil je snel klaar zijn, ga dan naar een van de onderstaande websites. Daar vind je duizenden omslag foto’s die je met een paar muisklikken als je omslagfoto kan instellen. Je moet daarvoor die websites toegang geven tot jouw Facebook account. Ik heb ze geprobeerd en ze plaatsen een update in je timeline dat je een nieuwe omslagfoto hebt van de betreffende site. Wil je liever gewoon een plaatje downloaden en zelf instellen, ga dan naar myprofilecover.com of coverize.me (manual cover upload).

Zelf een omslagfoto op maat maken

Het is iets meer werk maar vaak wel leuker als je een eigen foto of ontwerp gebruikt. Je moet dan allereerst weten welk formaat je nodig hebt. Voor de omslagfoto zijn de afmetingen 851 x 315 pixels met linksonder een profiel foto van 160 x 160 pixels. Een handige hulp bij de afmetingen van omslagfoto’s op je social media pagina’s is de Cheat Sheet van Mediabistro.com.

Je timeline omslag foto samenstellen uit eigen foto(‘s)

PagemodoVia Pagemodo kun je een applicatie starten waarmee je een eigen omslag foto kan ontwerpen. Je kan uit een aantal templates kiezen en vervolgens zelf bepalen welke foto’s je wilt uploaden in die template. Je kan hiermee een omslagfoto maken met 1 grote foto of juist met verschillende kleine foto’s.

1 foto knippen in een grote omslagfoto en kleine profielfoto

Wil je 1 foto gebruiken waarbij je profiel foto overloopt in de omslag foto dan zijn er hele handige Photoshop templates waar de juiste maten al zijn ingesteld. De template op Ausgetrock.net komt aan bod in het Youtube filmpje hieronder. Je hebt wel een moderne versie nodig van Photoshop om het te laten werken.

Een andere photoshop cover template die wat simpeler is kun je downloaden via Hongkiat.com. Je kan de foto die je wilt gebruiken in de template zetten en verschuiven. Aan de hand van de template kun je vervolgens makkelijk de juiste formaten knippen. Let wel op dat de getoonde profielfoto 160 x 160 pixels groot is. Je moet deze echter vergroten naar 180×180 pixels voordat je de foto kan uploaden.

Zelf je hele omslagfoto samenstellen

timelinecoverbannerVia timelinecoverbanner.com kun je je hele omslagfoto online samenstellen. Je kan foto’s uploaden, tekst plaatsen en met kleuren werken. De tool is gratis en dat betekent ook dat de hele site volstaat met reclame. Een voordeel is wel dat de tool makkelijk te gebruiken is en dat de juiste maten al zijn ingesteld. 

Een ontwerper inhuren

Heb je budget dan kan het interessant zijn om een ontwerper in te huren. Probeer een ontwerper te vinden die vaker met Facebook covers werkt.

Ontwerpers:

5 tips voor je Facebook omslagfoto

In mijn research naar omslagfoto’s kwam ik nog enkele tips tegen die mijn aandacht trokken. Misschien zijn ze interssant voor jouw ontwerp proces:

  1. Zorg dat de omslagfoto en profielfoto bij elkaar passen en elkaar versterken. Je kan hierbij ook rekening houden met de thumbnails van de apps die bovenaan je profiel staan.
  2. Een omslagfoto hoeft niet permanent te zijn, je kan natuurlijk wisselen. Zo kun je verschillende thema’s zoals feestdagen of seizoenen onder de aandacht brengen.
  3. Denk goed na over de boodschap die je wilt uitdragen met je omslagfoto. Op Wchingya.com staat het artikel “15 creative tips to rock your timeline cover photo for Facebook pages” met daarin verschillende voorbeelden van omslagfoto’s met een boodschap.
  4. Gebruik goede kwaliteit en formaat foto’s. Als Facebook een foto gaat uitrekken dan krijg je al snel een knullige uitstraling.
  5. Reserveer een plek voor je logo en/of merkbekendheid. Vooral als je de omslagfoto wisselt is het belangrijk dat er ook iets herkenbaars aanwezig is.

[bol_product_links block_id=”bol_534be327b3b80_selected-products” products=”9200000015509335,1001004005730302″ name=”Marketingplan” sub_id=”” link_color=”244C5F” subtitle_color=”AAB7BE” pricetype_color=”AAB7BE” price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”819E27″ background_color=”FFFFFF” border_color=”114D67″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]