Het is geen crisis: dit is de nieuwe realiteit

crisis
Definitie van ‘Crisis’ volgens de Van Dale
Gisteren sprak ik een ondernemer die vorig jaar failliet is gegaan en ondertussen een herstart heeft gemaakt.

Met zo’n verhaal kom je natuurlijk al snel te spreken over de crisis. Toen zei hij dat er wat hem betreft geen sprake is van een crisis maar juist van een nieuwe realiteit.

Die opmerking heeft me flink aan het nadenken gezet. Ik heb de crisis namelijk heel lang gezien als een belangrijke factor in het ondernemersklimaat.

Het is geen crisis: dit is de nieuwe realiteit

Een crisis is volgens de Van Dale “een periode van slapte en werkloosheid”. Dat er sprake is van slapte en werkloosheid is iedereen wel duidelijk. Maar is er ook sprake van een “periode”? Door een crisis een periode (Van Dale: tijdvak) te noemen geef je ook aan dat er een einde aan komt. Een crisis wordt dan een tijdelijke onderbreking die op een bepaald moment over is. Mensen vinden weer een baan en er is sprake van sterkte.

Nu stel ik mezelf de vraag: hoe tijdelijk is de huidige periode van slapte en werkloosheid eigenlijk? Door het huidige economische klimaat een crisis te noemen is er ook een reden om te wachten met investeren. Erger nog, als je de crisis al geaccepteerd hebt als reden voor een minder goed draaiend bedrijf kan dat ook betekeken dat je minder kritisch kijkt naar je eigen onderneming.

“Het is geen crisis: dit is de nieuwe realiteit” [tweet]

Wat nu als we accepteren dat het huidige economische klimaat de nieuwe realiteit is? Dan heeft het geen zin om te gaan wachten tot de economie aantrekt. Als de nieuwe realiteit nu is aangebroken dan is het hoog tijd om opnieuw in kaart te brengen hoe de markt er nu uitziet en op zoek te gaan naar kansen.

De ondernemer die ik sprak gaat niet meer wachten totdat de economie aantrekt. Om in zijn woorden te blijven: hij werkt zich het snot uit de neus om zijn schulden af te betalen en een bedrijf te bouwen dat in het huidige economische klimaat winstgevend en gezond is. En mocht de huidige periode van slapte en werkloosheid toch tijdelijk blijken dan ligt hij al mijlen voor op degenen die nog wachten tot de economie aantrekt.

Eerst denken dan doen: waarom zou je een Facebook-pagina starten?

facebook
Wat zijn jouw doelstelling op Facebook?
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

Waarom zou je een Facebook-pagina starten voor jouw bedrijf? Ik heb wel eens het gevoel dat soms alleen de volgende twee punten tellen:

  1. Ik wil een Facebook-pagina.
  2. Ik wil een community, lees: veel fans.

Dat is snel geregeld. Een fanpage opzetten doe je in enkele minuten en fans kun je kopen per duizendtallen. Maar daar houd je geen kwalitatieve Facebook-pagina aan over. Een zakelijke Facebook-pagina moet natuurlijk wel bijdragen aan jouw bedrijf. En volgens mij is dat ook wat de meeste ondernemers willen.

Wat je nodig hebt is een duidelijk doel zodat je kan gaan werken aan het bereiken van dat doel. Een doelstelling geeft richting en helpt je prioriteiten stellen. En het helpt je om achteraf te beoordelen of je investering de tijd en het geld waard was.

8 soorten doelstellingen van een Facebook-pagina

Het begint met de vraag wat jij wilt bereiken met Facebook. Als een bezoeker naar jouw Facebook-pagina komt kijken, wanneer noem je dat bezoek dan succesvol? Om je tijd te besparen heb ik een aantal doelstellingen verzameld die passen bij een Facebook-pagina.

  • Verhogen naamsbekendheid: Via Facebook stuur je regelmatig berichten en updates over jouw bedrijf en/of producten. Bezoekers van je pagina kunnen die berichten liken, sharen of een reactie achterlaten. Als je dat succesvol doet komen fans van je pagina (en eventueel hun vrienden) regelmatig de naam van jouw bedrijf tegen en weten ze wat je aanbiedt. Tegen de tijd dat ze nodig hebben wat jij verkoopt is de kans groter dat ze aan jou denken.
  • (Potentiële) klanten informeren: Bijvoorbeeld bij evenementen, acties en veranderlijke markten en producten kan Facebook erg handig zijn om het laatste nieuws en updates te communiceren. Je zou Facebook zelfs kunnen gebruiken ter vervanging van je bedrijfswebsite.
  • Je doelgroep leren kennen: Via likes, shares en reacties op Facebook geven mensen feedback op jouw berichten. Je kan vragen stellen, enquêtes houden en discussies starten. Dat is een perfecte manier om meer te weten te komen over de wensen van jouw doelgroep.
  • Meer betrokkenheid: Je biedt mensen de mogelijkheid om mee te praten. In de vorige bullet noemde we al het voordeel dat meepratende mensen je iets leren over je doelgroep. Deze verhoogde betrokkenheid kan je ook helpen om van eenmalige klanten vaste klanten te maken of zelfs ambassadeurs van jouw merk: dan raden ze jouw product aan bij anderen.
  • Meer bezoekers naar je website: De Facebook pagina kan ook helpen om de hoeveelheid bezoekers op je website te verhogen. Bijvoorbeeld omdat je af en toe een bericht plaatst met een link naar je website. Op indirecte wijze kan een Facebook pagina je ook helpen. Zo kan een populaire Facebook pagina ook uitstralen naar je website en je zoekresultaten in Google verbeteren.
  • Lanceringen: Een enthousiaste fanbase die de berichten op jouw fanpage volgt is natuurlijk een geweldige kickstarter voor lanceringen. En dat kan van alles zijn: van een nieuw product, een evenement tot aan try outs. Plaats een mooi aanbod en breng dat meteen onder de aandacht bij veel mensen.
  • Grotere leads-database: Je kan via je Facebook pagina ook werken aan je leads-database, bijvoorbeeld e-mail adressen, telefoonnummers, adresgegevens, etc. Je opent dan eigenlijk een tweede kanaal om (potentiële) klanten te bereiken. Via een app maak je bijvoorbeeld een inschrijfformulier of winactie op je Facebook-pagina in combinatie met een cadeau dat je weggeeft, bijvoorbeeld een ebook, sample of gratis adviesgesprek.
  • Meer omzet: Uiteindelijk moeten je marketing doelstellingen leiden naar meer omzet. Facebook kan daarin een tussenstap zijn zoals bij de doelstellingen hierboven. Je kan echter ook direct verkopen, bijvoorbeeld via een geïntegreerde Facebook webshop. Een alternatief is het plaatsen van berichten berichten met speciale aanbiedingen en kortingen. Deze berichten leiden dan direct naar een verkoop pagina op je website.

Zonder doelstelling zou je niet weten wat voor soort berichten je moet plaatsen op Facebook. En als ik wel eens ondernemers over Facebook hoor dan is juist dat een van de grootste uitdagingen: wat zet je in hemelsnaam op Facebook? Begin met je doelstelling en je hebt waarschijnlijk al een idee. Wil je bijvoorbeeld meer verkopen dan kun je links met kortingen of nieuwe producten plaatsen. Ga je juist voor meer betrokkenheid plaats je posts waarvan je hoopt dat ze een discussie uitlokken op Facebook.

Bepaal jouw Facebook doelstellingen

Leuk zo’n rijtje van 8 doelstellingen, maar hoe vertaal je dat naar specifieke doelen voor jouw Facebook pagina? In mijn volgende blogpost ga ik in op het SMART systeem dat je helpt om je doelstellingen zo specifiek en bruikbaar mogelijk te maken. Daarnaast ben ik bezig met een e-book met daarin 18 voorbeeld sjablonen van Facebook doelstellingen.

Volg ons via de twitter accounts @kispi_blog, @erikgloudemans of onze RSS feed.

Een weekend naar de Internet Marketing Summit

puzzel
?De internet marketing puzzel ontrafeld?
photo credit: greyweed via photopin cc

Vandaag heb ik me na een paar seconden bedenktijd ingeschreven voor de Internet Marketing Summit op 25 en 26 mei (affiliatelink). Internetondernemer Eelco de Boer houdt zich al meer dan 10 jaar bezig met internet verkoop en marketing en ik moet zeggen: zijn verhaal is erg inspirerend.

Alleen al om eens met hem, en andere internet ondernemers, van gedachten te wisselen is de moeite waard een weekend vrij te maken. Maar Eelco gaat tijdens de Internet Marketing Summit de aanwezigen ook nog eens vertellen over welke effectieve strategiën hij toepast op zijn sites.

Er is nog zoveel te leren op internet marketing gebied! En als ik Eelco beloof dat ik 10 % ga toepassen van wat hij me vertelt, mag ik komen (*wink*). Ok, beloofd! En dan kan ik hem meteen vragen hoe hij nou bij Richard Branson op Necker Island terechtkwam.

Laat me weten als je ook naar de Internet Marketing Summit gaat!

Lees ook: kispi.nl – Je bedrijf 37 keer beter maken (in 1 jaar)

Liever lezen dan luisteren? Bestellen bij bol.com

Ondertussen lonkt Eelco’s boek Winst.nl al een tijdje in de kast. Ik heb het zelf nog niet helemaal uit, maar volgens de reviews is het een must have voor iedereen met een online business. Als je (nu) liever leest dan praat en luistert, is Winst.nl wellicht iets voor jou.

Waarom elke ondernemer Candy Crush Saga zou moeten spelen

Candy Crush
Candy Crush Saga: verplicht voor ondernemers

Speel jij ook Candy Crush Saga? Bij deze game moet je snoepjes van dezelfde kleur op een rij zien te brengen, waarmee je ze verplettert. Lang heb ik me verzet tegen de uitnodigingen van mijn Facebook vrienden om dit spel te proberen. Maar inmiddels heb ik al de Bubblegum Bridge overgestoken (lees: ben ik bijna bij het gevreesde level 92).
Nu steek ik stiekem veel tijd in deze moderne drie-op-een-rij en dat leek in het kader van mijn eigen bedrijf uitbouwen heel onverstandig.

Tot ik besefte dat Candy Crush Saga me wijze ondernemerslessen bracht:

1. Soms is het goed om even te wachten op de speciale snoepjes

IMG_0891[1]

In Candy Crush Saga zie ik vaak voor de handliggende combinaties van 3 snoepjes van dezelfde kleur. Soms is het handig om die meteen te spelen. Maar meestal kan ik, als ik iets verder vooruitdenk, ook 4 of zelfs 5 op een rij maken; combinaties die snoepjes met speciale krachten opleveren. Met de gestreepte pepermuntjes of de gespikkelde chocoladebal heb ik uiteindelijk meer rendement, maar het kost me in eerste instantie wel meer tijd en moeite.

Zo is het met ondernemen ook: ik kan in mijn bedrijf focussen op de alledaagse klussen die recht voor mijn neus liggen (werken in mijn bedrijf) of me meer bezig houden met een strategie voor de toekomst (werken aan mijn bedrijf). Beide moeten in evenwicht zijn.

2. Je hebt je contacten nodig om verder te komen

Een voorbeeld: als copywriter zou je bepaalde klussen kunnen afslaan zodat je tijd overhoudt om aan je strategie te werken. En daaruit zou kunnen volgen dat je niet elke schrijfklus aanpakt, maar kiest voor een bepaald tekstgenre, zodat je je makkelijker als expert kan presenteren.
Eenmaal aangekomen bij level 35 (en level 50 en level 65 etc) wacht je een onaangename verrassing: je kunt pas door naar de volgende level als 3 van je Facebook vrienden je een ticket hebben gestuurd. Daar moet je hen dan eerst om vragen (of je investeert € 0,89 en kan meteen door). Via Candy Crush Saga zijn mijn contacten met sommige Facebook vrienden geïntensiveerd doordat we elkaar zo vaak berichtjes sturen via het spel.
Candy Crush Facebook

Voor de meeste ondernemers is hun netwerk net zo belangrijk als het is in Candy Crush Saga. Uit je contacten komen vaak de mooiste (voor sommigen: alle) klussen voort. Dit helpt me eraan herinneren om mijn contactpersonen regelmatig een berichtje te sturen. Misschien niet zo letterlijk: ‘Stuur me werk!’, maar door regelmatig contact te onderhouden, blijf je bij je zakelijke contacten op de voorgrond in hun herinnering. En zoals bij Candy Crush Saga: zorg voor een onderwerp waar je allebei gepassioneerd over bent om de connectie te blijven maken.

3. Geef: dan krijg je vanzelf terug

More lives Candy Crush

Elke keer dat ik Candy Crush Saga opstart, vertelt de app mij dat sommige van mijn vrienden al heel lang vastzitten. Dan komt de vraag: wil ik hen helpen, door een leven of extra beurten te sturen? Natuurlijk doe ik dat elke keer: ik vind het fijn als mijn vrienden ook een aflevering verder komen. De kosten voor mij zijn minimaal. Hoe meer ik geef aan bepaalde vrienden, hoe groter de kans dat ik later van hen ook levens terugkrijg: het lijkt of de app onthoudt met wie je veel contact hebt.

Geef, zonder iets terug te verwachten en zonder voorwaarden, en je krijgt het vanzelf terug. Dat is de les die ik door deze game opnieuw leer. Ik zou graag zeggen dat ik mijn leven altijd al zo onbaatzuchtig heb ingericht dat ik alles wat ik heb weggeef… maar eerlijk gezegd doet mijn ego ook wel eens mee en wil ik niet alleen maar geven zonder er iets voor terug te krijgen.

Ik vind het een mooi streven en levensmotto. Binnen Candy Crush Saga werkt het; en in het echte leven volgens mij ook.

4. Focus je op het verwijderen van de gelei binnen 5 levens

Het is zo makkelijk om gedachteloos snoepjes te schieten in Candy Crush Saga. Maar dan loop je tegen een probleem aan: met in het wilde weg snoepjes verpletteren haal je vaak de level niet. In de meeste gevallen heb je een taak: je moet de gelei uit het speelveld verwijderen. En je hebt 5 beurten om dat voor elkaar te krijgen.

clear Candy CrushZo richten wij onze werkzaamheden nu ook in. Elke maandag bespreken we de planning:

  • We zien wat we van vorige week hebben door moeten schuiven naar deze week.
  • We bedenken wat er verder nog op de takenlijst staat.
  • We maken van onze taken hapklare brokken.
  • We schatten in hoeveel tijd zijn we daarmee kwijt zijn.
  • We achterhalen of we dat redden met de andere activiteiten die gepland staan.
  • We gaan aan de slag.

In Candy Crush Saga heb je vijf levens om je taak te vervullen; in je werkdag heb je een bepaald aantal uur. Richt je op de taken die je jezelf hebt opgelegd binnen die tijd. En als je het niet redt: zoals je in Candy Crush Saga de volgende dag weer nieuwe levels hebt om de gelei aan te pakken, heb je in het echte leven morgen ook weer een aantal uur om je doelstellingen te verwezenlijken.

Candy Crush Saga heeft me dus (her)nieuwde inzichten gebracht; ik speel nog even door. Wat heb je geleerd van dit spelletje? Laat het me weten in de comments hieronder.

Zitten mijn klanten op Facebook?

facebook
Jouw klanten zitten vast hier.
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

7,5 miljoen mensen. Zoveel Nederlanders gebruiken hun Facebook account elke maand. Anno 2013 betekent dat: 45 % van de Nederlandse bevolking.

Al lijkt de groei iets af te nemen, toch komen er nog steeds elke maand Nederlandse gebruikers van Facebook bij. Cijfers laten zien dat in het laatste half jaar er ongeveer 233.420 actieve Facebookgebruikers (Monthly Active Users) bij zijn gekomen.
Kun jij jouw klanten bereiken door je marketing strategie in te zetten op Facebook? Dan zul je eerst willen weten of jouw doelgroep zich wel op Facebook begeeft. Met behulp van Facebook zelf kun je heel makkelijk achterhalen hoeveel mensen waar jij je op wilt richten ook Facebookgebruiker zijn.

Cijfers achterhalen via Facebook

Er is een trucje binnen Facebook om achter een aantal relevante cijfers over hun gebruikers te komen. Daarvoor moet je doen alsof je een advertentie wilt aanmaken (let op: je hoeft niet daadwerkelijk tot adverteren over te gaan om aan de relevante data te komen).

Je vindt allerhande informatie over de gebruikers van Facebook via het Administratie panel van je Facebook fanpagina. Daarin klik je achtereenvolgens op Publiek opbouwen > Een advertentie maken > Meer vind-ik-leuks genereren voor je pagina.
Facebook toont je daarna dit scherm:

facebook adverterenZoals je ziet in de kolom aan de rechterkant van de afbeelding, zijn er in Nederland dus 7.593.920 Facebookgebruikers die ouder zijn dan 13 (de minimumleeftijd die Facebook zelf hanteert). Door te spelen met de vinkjes en menu’s in dit scherm, kun je allerlei kenmerken van jouw doelgroep selecteren:

Leeftijd

De grootste groep actieve Facebookgebruikers zijn mensen van 25 tot 34 jaar. Deze groep bestaat op 1 mei 2013 uit 1.689.560 mannen en vrouwen! In de laatste drie maanden zijn er wel meer gebruikers uit deze leeftijdsklasse gestopt met Facebook dan andere. De groep die hierna het grootst is zijn jongeren tussen 18 en 24 jaar. Bij de kids jonger dan 18 zien we dat Twitter, Tumblr en Instagram de populariteit van Facebook overnemen.

Op dit moment kun je Facebook dus uitstekend gebruiken als jouw doelgroep bestaat uit twintigers / begin dertigers. De snelstgroeiende groep op Facebook zijn de 65+’ers. Het lijkt erop dat deze mannen en vrouwen Facebook net in groten getale aan het ontdekken zijn. Als jouw product of dienst zich dus richt op een ouder publiek, biedt Facebook interessante marketingkansen en in de toekomst waarschijnlijk steeds meer.

Voor een handig overzicht van de meest recente cijfers over deze leeftijdsverdeling op Facebook check ik regelmatig de site van Social Bakers.

Geslacht

Vrouwen zijn actiever op Facebook dan mannen. Social Bakers laat zien dat Nederland 52 % actieve vrouwelijke Facebookgebruikers kent. Het percentage mannen bedraagt 48 %. Of je je nu richt op mannen, alleen vrouwen of iedereen: Facebook maakt dit mogelijk.

Locatie

Facebook biedt je de mogelijkheid een groep te selecteren op basis van hun woonplaats. Als je een bepaalde plaats kiest, is het mogelijk daarbij aan te geven of Facebook-leden in die regio ook tot je doelgroep behoren of niet. Wil je je bijvoorbeeld puur richten op inwoners van Amsterdam, dan heb je 641.960 mensen te pakken. Maar als je de groep erbij betrekt die op maximaal 16 kilometer van de hoofdstad vandaan wonen, komt dat aantal op 771.460.

Andere demografische kenmerken

In de omschrijving van je doelgroep staat wellicht ook iets over opleidingsniveau, interesses of burgerlijke staat. Bij ‘Geavanceerde opties voor doelgroepen’ geeft Facebook je de mogelijkheid om deze demografische kenmerken te selecteren. Op die manier achterhaal je makkelijk wat de burgerlijke staat van deze gebruikers is, welke talen die ze spreken, wat hun hoogst genoten opleiding is en waar zij werken.

Interesses en categorieën

Daarnaast kun je je via Facebook richten op mensen die interesses op hun profiel hebben aangegeven. Facebook maakt onderscheid tussen ‘precieze interesses’ en ‘brede categorieën’:

  • Precieze interesses: dit slaat op elke term die Facebookgebruikers hebben ingevoerd. De gegevens worden opgehaald uit hun interesses, activiteiten, opleidingen, functies, pagina’s die ze leuk vinden of groepen waar ze lid van zijn. Met het # teken kun je het zoeken verbreden en termen die verband houden met wat je ingevoerd hebt ook vinden.
  • Brede categorieën: hier gaat het om categorieën die gebruikers zelf hebben aangevinkt. Denk aan activiteiten zoals koken, fotografie of gaming. Maar hier kun je ook selecteren op bepaalde evenementen (verjaardag over een week, onlangs verhuisd), gezinssituatie (pas getrouwd, ouders van kinderen in bepaalde leeftijdsfases) en interesses zoals huisdieren, gezondheid en nieuws.

Beperkingen van het systeem

Niet alle Facebookgebruikers geven deze informatie af (vaak vanuit privacy afwegingen). Met dit trucje kun je aardig inzicht krijgen in welke gebruikers een actieve Facebook account hebben. Maar als je hele precieze gegevens nodig hebt, kun je natuurlijk ook een marktonderzoek laten verrichten, waarbij je zelf precies aangeeft wat je onderzocht wilt hebben.

Zitten jouw klanten op Facebook?

Je weet nu hoe je makkelijk kunt achterhalen hoe groot jouw doelgroep op Facebook is. Het social netwerk heeft meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd en dus meer dan 7,5 miljoen in Nederland. Je kunt dus wel zeggen dat ‘iedereen’ op Facebook zit; ook jouw klanten. Als je dan een vorm van sociale media kiest om je bedrijf mee te promoten, is Facebook een voor de hand liggende keuze.

Gebruik jij al Facebook als marketing kanaal of overweeg je daar meer mee te doen? We zouden het leuk vinden als je ons je ervaringen laat weten in de comments hieronder.

Kies je doelgroep

doelgroep
Kies je doelgroep

“Meer succes voor zzp’ers door te focussen op een niche” is de subtitel van het nieuwste boek van Erno Hannink.

In dit boek beschrijft Erno hoe hij zijn baan opzegt, ondernemer wordt en vervolgens zijn doelen realiseert. En dat gaat verder dan alleen zijn bedrijfsdoelen. Erno kiest voor een ander leven en voor de dingen die er echt toe doen: zijn gezin en zijn vrijheid.

Ik ontving een eerste versie van dit boek met de vraag van Erno om het te lezen en een review achter te laten. Mijn review kun je lezen op Bol.com. Hieronder geef ik ook een korte samenvatting van “Kies je doelgroep”.

Ondernemerschap is een reis

Wat mij opvalt aan dit boek is de persoonlijke stijl waarin Erno het schrijft. Het bevat geen encyclopedische informatieve pagina’s. Het is een beschrijving van wie en wat Erno op zijn pad tegen is gekomen, hoe hij daarmee is omgegaan en wat hij ervan geleerd heeft. Het is een verhaal in ik-vorm over hoe Erno zijn bedrijf opzet.

De rode draad van zijn verhaal is kiezen. Het kiezen van een doelgroep en een product. Dat lijkt makkelijk maar toch zit er bij veel mensen een blokkade om te kiezen. Een van de oorzaken is de angst om iets te verliezen. Door je doelgroep of product te versmallen neem je automatisch afscheid van een gedeelte van je doelgroep.

Tiensecondenboodschap

In zijn boek beschrijft Erno verschillende ontmoetingen met andere ondernemers, coaches en potentiële klanten. Steeds stelt hij zichzelf voor en vertelt hij wat hij doet. Vooral in het begin van het boek merkt hij dat mensen niet precies begrijpen waar zijn werk uit bestaat.

Om zijn boodschap helder te krijgen brengt hij zijn doelgroep in kaart. Door zich af te vragen welk probleem hij kan oplossen voor zijn ideale klant definieert hij zijn product. Met dit ‘ideale klant product’-model heeft Erno een duidelijker beeld van zijn product en doelgroep.

Nu kan hij gaan werken aan zijn tiensecondenboodschap die hij overal en altijd gebruikt en die vaak de opening van een gesprek met een potentiële klant is.

Voor zijn tiensecondenboodschap beantwoordt hij vier vragen:

  • wie help ik?
  • wat is hun probleem?
  • hoe los ik dat probleem op?
  • wat levert het de klant op?

Die vier vragen verwerkt hij tot één zin. In zijn geval:

Ik help zelfstandige professionals die moeite hebben om klanten te krijgen met als doel de ideale klant automatisch aan te trekken, waardoor ze kunnen groeien naar financiële onafhankelijkheid.

Bestel “Kies je doelgroep” nu bij Bol.com

“Kies je doelgroep” is een helder beschreven verhaal van een ondernemer die worstelt met het vinden van zijn plek. Als jij ook bezig bent om jouw bedrijf op de kaart te zetten en als jij ook wel eens wil weten hoe het ‘ideale klant product’-model voor jou uitpakt dan is dit boek zeker de moeite waard om te lezen.

Wettelijke eisen aan je factuur

voorbeeld factuur
Facturen moeten aan allerlei eisen voldoen

Een factuur is meer dan een blaadje met een bedrag en je rekeningnummer. Er zijn allerlei wettelijke eisen aan een factuur. En wist je dat je zelfs een boete kan krijgen als je een verkeerde factuur uitgeeft. Op het forum van de Kamer van Koophandel noem en ze een bedrag van € 4.920 als maximale boete.

Redenen genoeg om je facturen tegen het licht te houden. Hieronder staan een aantal bronnen die je kan gebruiken om zelf een check te doen. Een ander idee is een belastingadviseur of boekhouder vragen om je facturen eenmalig te beoordelen. Dat bespaart je een hoop uitzoekwerk.

Wettelijke eisen aan een factuur

Een factuur moet in elk geval de volgende gegevens bevatten:

  • factuurdatum;
  • uniek, doorlopend en opeenvolgende factuurnummer;
  • je BTW-nummer;
  • je KVK-nummer;
  • naam en adres van jouw bedrijf;
  • naam en adres van je klant;
  • omschrijving, hoeveelheid en aard van je geleverde product of dienst;
  • leveringsdatum of datum van vooruitbetaling als die anders is dan de factuurdatum;
  • prijs in- en exclusief BTW
  • BTW bedrag

Bovenstaande rijtje is afkomstig van de Belastingdienst.

Lees ook: Belastingdienst – verplichte gegevens op uw factuur
Lees ook: Belastingdienst – facturen maken

Daar kun je ook eisen voor de vereenvoudigde factuur vinden die je kan gebruiken als je facturen stuurt onder de 100 euro. Daarnaast zijn er ook verschillende uitzonderingen en speciale regelingen, bijvoorbeeld:

  • Self billing: als de afnemer de factuur maakt in plaats van de leverancier moet dat op de factuur staan. Je vermeldt dan: “factuur uitgereikt door afnemer’.
  • Verleggen: is er sprake van een verleggingsregeling? Zet er dan op: ‘BTW verlegd’.
  • Reisbureaus: gebruik je de bijzondere regeling reisbureaus dan moet je dit vermelden.
  • Margeregeling: noem ook bijzondere regelingen zoals die voor gebruikte goederen, kuntsvoorwerpen en voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten.
  • Internationaal: doe je internationaal zaken, let dan goed op de verschillende BTW regelingen. Daarbij maakt het ook weer verschil of je binnen of buiten de EU handelt.

Online facturen sturen

In dit digitale tijdperk is de papieren post steeds zeldzamer aan het worden. En dat geldt natuurlijk ook voor facturen. Ik heb al klanten die me vragen alleen nog online facturen te sturen. Hun hele debiteuren- en crediteuren systeem is ingericht op digitale facturen.

Wil jij graag de mogelijkheden onderzoeken om online factureren te sturen in plaats van papieren facturen? Kijk dan eens op de site van de Belastingdienst. Daar staat de meest relevante info. Je digitale factuur moet in ieder geval dezelfde informatie bevatten als de papieren factuur. Daarnaast geldt ook het volgende:

  • De factuur moet de wettelijk verplichte gegevens bevatten.
  • Je moet kunnen laten zien dat de factuur door jou is verstuurd en niet is veranderd.
  • De Belastingdienst moet de factuur kunnen controleren.
  • Je afnemer moet akkoord gaan met het ontvangen van digitale facturen.

Je kan deze informatie nalezen op de site van de Belastingdienst:

Lees ook: Belastingdienst – Wettelijke eisen aan elektronische facturen

Betalingstermijn

De B2B betalingstermijnen zijn wettelijk vastgelegd per 16 maart 2013:

  • 30 dagen standaard: Als je contractueel niets regelt, moet de factuur worden betaald uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur.
  • : In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.
  • >60 dagen indien niet nadelig: Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.
  • Geen minimumtermijn: Er is geen wettelijke minimumbetalingstermijn. Hierbij geldt dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.
  • Overheid en bedrijf: Als overheden en bedrijven met elkaar zaken doen geldt een aparte termijn. Uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur moet worden betaald. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk.

Bovenstaande informatie over betalingstermijnen is afkomstig van de site Antwoord voor Bedrijven: Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd.

Herken de krenten in de pap

work fun
De beste klussen zijn leuk en betalen goed.

Doe jij ook wel eens opdrachten voor een lage prijs of zelfs voor niets? Bijvoorbeeld om je portfolio uit te breiden, in de hoop op vervolgopdrachten of gewoon omdat je het leuk vindt en ergens voor gevraagd wordt?

Ik in ieder geval wel. En ik ben niet de enige zoals blijkt uit de blogpost: “Omdat ik het waard ben“. Hij is geschreven door Raimke en gaat over het doen van niet-betaalde opdrachten.

Zij constateert dat juist deze klussen tot de grootste frustratie bij haar en haar opdrachtgevers hadden geleid. Geen onverdeeld succes dus.

Gelukkig kwam ik via diezelfde blogpost ook op een heel interessant schema dat kan helpen om potentiële klussen in te delen zodat je de krenten in de pap kan vinden.

Herken de krenten in de pap

Work FunVia het schema hiernaast beoordeel je al je opdrachten op de volgende twee punten:

  • Lijkt het je leuk – Dit zijn de energiegevende klussen. Je doet ze graag en je ontmoet er misschien wel nieuwe mensen, komt op bijzondere plaatsen of maakt speciale dingen mee.
  • Wat zijn de opbrengsten – In beginsel gaat dit om geld. Kun je na het doen van de opdracht een factuur sturen?

Door vooraf te beoordelen hoe leuk je het vindt (de blije en verdrietige smileys: , of ) en wat de opbrengsten zijn (van niets tot veel: 0, € of €€) kun je snel een opdracht beoordelen. Van twee soorten projecten weet je direct of je door moet gaan of niet:

  1. + €€ = Meteen doen: Lijkt het je leuk en verwacht je een hoge opbrengst? Dit zijn de krenten in de pap. Daar moet veel mis gaan voordat het een mislukt project is.
  2. + 0 = Niet doen: Ben je niet direct enthousiast en vraagt iemand je om het voor een heel laag bedrag te doen? Hier staat een potentiële energieslurper: niet doen dus.

De moeilijkheid zit in de grensgevallen, oftewel de gele vraagtekens. Een klus die leuk lijkt maar niets oplevert is vooral interessant als je er genoeg financiële ruimte en tijd voor hebt. Een project dat je niet leuk lijkt maar dat naar verwachting veel oplevert noem ik ook wel een broodklus. Velen van ons moeten gewoonweg hard werken voor hun omzet en daar horen ook minder leuke projecten bij.

Zorg dat je weet wat je verwacht of hoopt

Een van de redenen waarom projecten achteraf toch tegenvallen is een te hoge verwachting. Het risico daarop wordt groter als je ook werkt voor een toekomstige of niet-geldelijke opbrengst. Voorbeelden daarvan zijn: kennis, potentiële opbrengsten (acquisitie) en versterking van je netwerk.

Om te weten of een opdracht je genoeg gaat opleveren moet je de toekomstige of niet-geldelijke opbrengsten inschatten. En dat kan best moeilijk zijn. Juist daarom is het ook zo belangrijk om op te schrijven wat je verwacht (of hoopt) en daar eventueel concrete afspraken over te maken.

  1. Beschrijf je werkzaamheden. Begin elke klus met een duidelijke offerte. Daarmee geef je aan wat jij bereid bent te gaan doen voor een lage prijs of zelfs gratis. Bespreek dit met je opdrachtgever.
  2. Wat verwacht je terug? Stap twee is inzichtelijk maken wat jij terugverwacht. Maak een lijstje met heel concrete doelen: bijvoorbeeld dat er binnen 1 jaar een vervolgopdracht komt van x euro. Wil je richting je gratis opdrachtgever niet al je kaarten op tafel leggen? Check dan eens met een collega ondernemer of je verwachtingen realistisch zijn (zakelijk gezien).
  3. Houd de tijdsspanne kort. Tot slot: probeer je voordelen zo snel mogelijk te realiseren. Die positieve referentie of introductie kun je ook vroeg in het proces al vragen. En als je hoopt op een vervolgopdracht maak dan direct zo concreet mogelijk dat de opdrachtgever de vervolgopdracht aan jou geeft. Of spreek al meteen af dat je een factuur kan sturen op het moment dat de opdrachtgever wel in staat is om te betalen.

Als iemand van jou vraagt om je energie en tijd te investeren kun je dat ook van hen vragen: “Omdat je het waard bent.

Outsourcen naar India: 8 dingen die je niet moet doen

India
De volgende keer doe ik het allemaal anders…
Foto: Paul Keller via photopin cc

Eindelijk! Ik had besloten dat ik een deel van mijn taken kon gaan outsourcen. Hier droomde ik al van sinds ik besloten heb een eigen bedrijf te beginnen!

Ik zou mijn opdrachtnemers begeleiden terwijl ze mijn werk deden. En ondertussen zou ik met mijn zoontje spelen of een boekje lezen in de zon… (Ja, natuurlijk zijn er genoeg andere dingen te doen, maar dagdromen is ok toch?)

Helaas was mijn eerste ervaring met een opdrachtnemer uit India via opdrachtenplatform Odesk niet zo’n succes.

Het contact met deze dame liep stroef. Ik kreeg niet waar ik om vroeg. Het leek wel of ze de opdracht, die ik zo uitgebreid, stapje-voor-stapje beschreven had, niet snapte. Ik kon mijn momenten in de zon met mijn zoon wel vergeten: uiteindelijk heb ik de klus alsnog zelf gedaan. En die Indiase dame ook nog betaald voor werk waar ik niks aan had! Ik had duidelijk de verkeerde persoon voor de job gekozen.

Wat had ik verkeerd gedaan? Vrij veel, als ik er nu nog eens over nadenk. Ik heb me vooral gefocust op het beschrijven van een stappenplan voor de opdracht. Maar waar ging het vervolgens mis?

1. Ik heb niet naar andere advertenties gekeken

Op Odesk plaats je een omschrijving van de opdracht. Ik heb uitgebreid aangegeven welke stappen de kandidaat moest nemen. Maar ik was vergeten te kijken naar wat gebruikelijk is op Odesk.

Tip: Vind niet het wiel opnieuw uit, maar kijk bij andere advertenties af wat werkt. Op die manier kun je ook achterhalen op welke advertenties veel kandidaten reageren. Zo zag ik later pas een mooie succestip: noem de prijs al in de titel van je opdracht.

2. Ik nam de eerste die zich aanmeldde

Ik had haast en was eigenlijk wel blij dat iemand reageerde. Helaas bleef het de eerste uren bij die ene persoon. Eigenlijk twijfelde ik over deze kandidaat, want ze had weinig ervaring en slechts 1 opdrachtgever had haar openbare feedback gegeven. Toch dacht ik: ik waag het erop. Dat doe ik de volgende keer niet meer.

Tip: Neem de tijd om een goede kracht te vinden. Scan bijvoorbeeld een aantal personen die aan jouw vereisten voldoen en schrijf op waarom hun profiel je aanspreekt. Deze personen kun je via Odesk ook uitnodigen om te solliciteren op jouw opdracht.

3. Ik vroeg niet naar een portfolio

Veel aanbieders zetten voorbeelden van hun werk online, die je kunt bekijken als je ingelogd bent op Odesk. Op die manier krijg je een indruk van hoe ze zaken aanleveren. Mijn opdrachtnemer had geen portfolio geplaatst en ik heb er ook niet naar gevraagd. Teken aan de wand? Ik kreeg in elk geval slordig werk.

Tip: Als de Odesk’er geen portfolio online heeft staan, vraag dan om voorbeelden. Die zouden ze gratis aan je moeten verstrekken. En als je geen gratis voorbeelden krijgt: niet met diegene in zee gaan.

4. Ik accepteerde dat de kandidaat geen samenvatting gaf

Als je wilt weten of een ander je begrepen heeft, kun je vragen om een samenvatting in hun eigen woorden. Tot 3 keer toe heb ik mijn kandidaat gemaild met de vraag dat te doen. Hoe vaak denk je dat ik een samenvatting heb gekregen? Inderdaad: 0 keer. Ik had geen tijd en zin om er verder op aan te dringen en dacht dat de opdracht misschien ook wel te uitgebreid was om samen te vatten. Maar dat is onzin. In 2 zinnen had ze kunnen zeggen wat ze ging doen. Ik vrees dat ze het gewoon niet begreep.

Tip: Vraag de kandidaat om samen te vatten wat er moet gebeuren en hoe diegene denkt het te gaan aanpakken. Als deze samenvatting niet volgt: de opdracht niet aan die persoon gunnen. Echt niet.

5. Ik gebruikte geen codewoord

Ken je het verhaal van de bruine M&M’s? De rockers van Van Halen waren de eersten die van hun optredens enorme shows maakten. 19 reuzenvrachtwagens vol met apparatuur was elke keer nodig. Er ging zoveel mis met de techniek dat zij een test opnamen in hun contracten: de bruine M&M test. Verstopt tussen alle technische vereisten stond een bepaling dat er een bak M&M’s backstage moest staan, maar dat er geen enkele bruine M&M in mocht zitten, op straffe van een absurd hoge boete. Als ze in hun kleedkamer dan toch een schaal vonden met bruine M&M’s, wisten ze dat alle techniek opnieuw gecheckt moest worden. Dan hadden ze te maken gehad met mensen die het contract niet goed gelezen hadden. Zoiets had ik ook willen doen met mijn kandidaat, maar ik was het vergeten te vermelden in mijn opdracht.

Tip: Zet in je instructies een codewoord met de vraag om die terug te sturen. Als ze daar niet op ingaan, hebben ze de opdracht waarschijnlijk niet goed gelezen. De kans is groot dat ze dan ook niet de onderdelen van de taak die er echt toe doen uitvoeren zoals afgesproken. Of je hebt een rebel gevonden die je instructies expres niet opvolgt; daar wil je ook niet mee werken.

6. Ik vroeg niet waarom ik diegene zou moeten kiezen

In elk sollicitatieboekje staat die ene tip: bereid je voor op de vraag ‘Waarom zouden we jou moeten kiezen?’. Die vraag heb ik niet eens gesteld aan mijn kandidaat. Ze had zelf al gemaild dat ze 100 % haar best zou doen om aan mijn verwachtingen te voldoen en daar nam ik genoegen mee.

Tip: Als je nog twijfelt, kun je ook de vraag stellen: ‘Waarom ben jij de beste keuze?’ Uit het antwoord kun je ook afleiden of ze je opdracht begrepen hebben, want diegene noemt dan waarschijnlijk de eigenschappen op waar jij naar op zoek bent: precisie, snelheid, creativiteit etc.

7. Ik heb niet al mijn verwachtingen expliciet gemaakt

In mijn opdracht heb ik opgeschreven wat ik verwachtte: welke informatie ik nodig had, hoe ik het aangeleverd wilde hebben, wat de deadline was. Maar ik realiseerde me later dat ik ook verwachtingen impliciet gelaten had. Zo was ik er vanuit gegaan dat ik pas zou betalen als de opdracht perfect voltooid was. Mijn opdrachtnemer duidelijk niet, want toen het werk na 2 revisies nog steeds niet naar mijn zin was, begon zij toch al over wanneer ik ‘the money for the work I has done for you’ ging overmaken.

Tip: Vermeld je verwachtingen helder. Laat zo min mogelijk impliciet. Geef bijvoorbeeld aan dat je revisies wil kunnen blijven doen zonder extra kosten tot je tevreden bent. En stel expliciet vast wanneer de opdracht klaar is.

8. Ik heb geen deeloplevering gevraagd

Met het uitbesteden had ik een bepaald doel voor ogen: ik wilde een ander onderzoek laten doen. Eigenlijk bestond het werk uit twee stappen. Die heb ik bij elkaar gezet en er één bedrag aan gehangen. Toen mijn Odesk’er een deel van de opdracht dus niet goed uitvoerde, was ik toch genoodzaakt het hele bedrag te betalen (of een discussie erover te starten, maar daar had ik al helemaal geen tijd voor).

Tip: Als dat mogelijk is: vraag een oplevering in delen. Als je bijvoorbeeld een stel artikelen wil ontvangen, spreek dan af dat je eerst een aantal afrondt en die ook betaalt, voordat je kandidaat aan de rest van de opdracht begint. Als het dan mis dreigt te gaan, ben je in elk geval niet het hele bedrag kwijt dat je voor de opdracht gereserveerd had. En zo kun je ook makkelijker bijsturen als je opdrachtnemer geen goed werk aflevert. In het uiterste geval kies je een andere opdrachtnemer voor deel B.

Wat zijn jouw ervaringen met uitbesteden?

Meer klanten met een krachtige huisstijl

Identiteit
Een goede huisstijl:Laat zien wie je bent en overtuig je klanten
foto: Gideon Burton via photopin cc 

Hoe vind je genoeg klanten? Dat is voor de meeste ondernemers een uitdaging. 7 op de 10 ondernemers heeft zelfs direct last van de economische problemen. Als zelfstandig ondernemer doe je je best om potentiële opdrachtgevers te benaderen en te overtuigen om met jou in zee te gaan.

Een krachtige en herkenbare huisstijl helpt je in dat overtuigproces.

Een goede huisstijl laat zien:

  • dat je professioneel bent
  • waar je bedrijf voor staat en
  • wat je te bieden hebt

Bovendien zorgt het voor herkenbaarheid.

Met een passend logo, duidelijke visitekaartjes, een overzichtelijke website en aantrekkelijk briefpapier weet ik zeker dat je vaker wordt benaderd door potentials.

Je eigen krachtige huisstijl

Of je nou zelf aan de slag gaat met een huisstijlontwerp of liever een professional inhuurt: je zult zelf wat voorwerk moeten doen. Deze serie helpt je bij het ontwikkelen van je eigen huisstijl.

Ik hoop dat je in deze blogposts voldoende aanknopingspunten vindt om je eigen identiteit te beschrijven. En die beschrijving kun je gebruiken om een bijpassende huisstijl te (laten) ontwerpen.

1. Wat je op je drukwerk moet zetten – en waarom
2. Informatie die op ELKE website moet staan
3. Het beste lettertype voor je huisstijl
4.
Het lettertype op onze site – bekeken met een leerboek in de hand
5. Welke kleur heeft jouw bedrijf?
6. In 3 stappen naar jouw eigen huisstijl
7. Snel een originele huisstijl? Start een ontwerpwedstrijd!
8. 3 platforms voor design wedstrijden

Wat zou jij nog aan dit lijstje willen toevoegen? Laat hieronder een reactie achter of mail naar nathalie@kispi.nl.