Wat vind jij belangrijk aan je boekhouding?

ordner
Wat vind jij belangrijk aan jouw boekhouding?
Wat vind jij belangrijk aan jouw boekhouding?

Ik heb vorige week een artikel geplaatst over het makkelijk maken van je boekhouding. En daarvoor maak ik een inventarisatie van wat ondernemers belangrijk vinden. Het gaat me vooral om a) degenen die (gedeeltelijk) zelf boekhouden in een online of offline boekhoudpakket en b) de ondernemers die werken in een gratis pakket of zelfs met Excel.

Via verschillende forum discussies, gesprekken met ondernemers en graven in Google kwam ik uit op het volgende lijstje:

  1. Eenvoudig te gebruiken
    Ondernemers die zelf boekhouden willen dat die boekhouding eenvoudig te gebruiken is. Ik heb het idee dat dat ook ten koste mag gaan van functionaliteit en output zolang de boekhouding maar voldoende is om de belastingaangiftes te maken. Hoe minder opties hoe simpeler het systeem.
  2. Goedkoop
    Dit is vooral belangrijk voor de ondernemers die nog in Excel werken. Ze maken een lijstje met facturen en dat is dan de boekhouding. De volgende stap is het gebruik van een (betaalde) sjabloon waarmee Excel al meer op een boekhoudpakket gaat lijken. Als de onderneming dan doorgroeit dan gaat het boekhouden in Excel steeds meer tijd vragen. Maar ja, het werkt en er is tijd geïnvesteerd in die sjabloon en vooral: is het gratis. Een eventuel boekhoudpakket mag dan ook niet te duur zijn.
  3. Goed
    Wat een goed boekhoudpakket precies is lijkt een definitiekwestie. In dit geval gaat het erom dat je manier van boekhouden geaccepteerd wordt door de Belastingdienst. Het maken en indienen van belastingaangiftes is voor een aantal ondernemers de hoofdreden om te boekhouden en dan moet de Belastingdienst natuurlijk wel jouw systeem accepteren.

Wat zou je hier nog aan toe willen voegen, of misschien moet ik een element weglaten?

Comments

  1. monique zegt

    Inzicht in de cijfers. Ondernemers zijn heel druk met hun vak en alle dingen die horen bij het ondernemerschap en het is eigenlijk niet snel duidelijk of er wel geld wordt verdiend!! Wat is de financiële status? Ja er staat wel geld op de bankrekening maar hoeveel daarvan moet nog naar openstaande facturen en naar de belastingdienst?? Een duidelijke en bijgewerkte administratie is nodig voor een goede bedrijfsvoering. Zicht op je financiën maakt onafhankelijk. Je houdt meer tijd over voor je vak als je zorgt dat je organisatie en financiële structuur eenvoudig en duidelijk zijn. Alles bij de boekhouder inleveren en er niet meer naar omkijken helpt je niet echt. Er zijn ondernemers die pas na het opmaken van de jaarcijfers in maart van het nieuwe jaar weten of er onder aan de streep iets overblijft. Zo ontdek je problemen veel te laat en kan je er niets meer aan veranderen. Jij bent de ondernemer en dus zelf verantwoordelijk voor je bedrijf. Ook de belastingdienst houdt de ondernemer verantwoordelijk voor een juiste administratie en een tijdige aangifte. Je hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen, denk er eens over na wat je zelf kan doen en wat je uit wil besteden en of dit in verhouding staat met de kosten en tijd die je hier aan kwijt bent. Als ondernemer heb je basiskennis nodig om de cijfers te kennen en te begrijpen. Zodat je in kan grijpen als er geld uit je bedrijf weg stroomt naar dingen die in verhouding weinig of niets opleveren. Meerdere diensten of productgroepen in je bedrijf? Dan is het raadzaam deze ook in de boekhouding te boeken op een verschillende productgroep. Je hebt dan overzicht wat er per groep verdiend wordt. Het moet met een paar overzichten duidelijk zijn welke facturen er nog betaald moeten worden aan leveranciers(crediteuren) en welke facturen je nog betaald krijgt van klanten (debiteuren) Inzicht in de kosten en zien waar je nog kan bezuinigen. Een dubbele verzekering voor de telefoon bv.is onnodig geld weggooien. Hou zakelijke en privé uitgaven gescheiden!! Maak één maal per maand een bedrag over naar de privé bankrekening en betaal daarvan de privé uitgaven. Weet welke klanten je veel kosten en weinig opleveren. De 80/20 regel. Bij de meeste bedrijven wordt 80% van de omzet geleverd door 20% van de klanten. Extra omzet mogelijk door je markt te verbreden en meer omzet behalen binnen je bestaande klantenkring?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.