Waarom elke ondernemer Candy Crush Saga zou moeten spelen

Candy Crush
Candy Crush Saga: verplicht voor ondernemers

Speel jij ook Candy Crush Saga? Bij deze game moet je snoepjes van dezelfde kleur op een rij zien te brengen, waarmee je ze verplettert. Lang heb ik me verzet tegen de uitnodigingen van mijn Facebook vrienden om dit spel te proberen. Maar inmiddels heb ik al de Bubblegum Bridge overgestoken (lees: ben ik bijna bij het gevreesde level 92).
Nu steek ik stiekem veel tijd in deze moderne drie-op-een-rij en dat leek in het kader van mijn eigen bedrijf uitbouwen heel onverstandig.

Tot ik besefte dat Candy Crush Saga me wijze ondernemerslessen bracht:

1. Soms is het goed om even te wachten op de speciale snoepjes

IMG_0891[1]

In Candy Crush Saga zie ik vaak voor de handliggende combinaties van 3 snoepjes van dezelfde kleur. Soms is het handig om die meteen te spelen. Maar meestal kan ik, als ik iets verder vooruitdenk, ook 4 of zelfs 5 op een rij maken; combinaties die snoepjes met speciale krachten opleveren. Met de gestreepte pepermuntjes of de gespikkelde chocoladebal heb ik uiteindelijk meer rendement, maar het kost me in eerste instantie wel meer tijd en moeite.

Zo is het met ondernemen ook: ik kan in mijn bedrijf focussen op de alledaagse klussen die recht voor mijn neus liggen (werken in mijn bedrijf) of me meer bezig houden met een strategie voor de toekomst (werken aan mijn bedrijf). Beide moeten in evenwicht zijn.

2. Je hebt je contacten nodig om verder te komen

Een voorbeeld: als copywriter zou je bepaalde klussen kunnen afslaan zodat je tijd overhoudt om aan je strategie te werken. En daaruit zou kunnen volgen dat je niet elke schrijfklus aanpakt, maar kiest voor een bepaald tekstgenre, zodat je je makkelijker als expert kan presenteren.
Eenmaal aangekomen bij level 35 (en level 50 en level 65 etc) wacht je een onaangename verrassing: je kunt pas door naar de volgende level als 3 van je Facebook vrienden je een ticket hebben gestuurd. Daar moet je hen dan eerst om vragen (of je investeert € 0,89 en kan meteen door). Via Candy Crush Saga zijn mijn contacten met sommige Facebook vrienden geïntensiveerd doordat we elkaar zo vaak berichtjes sturen via het spel.
Candy Crush Facebook

Voor de meeste ondernemers is hun netwerk net zo belangrijk als het is in Candy Crush Saga. Uit je contacten komen vaak de mooiste (voor sommigen: alle) klussen voort. Dit helpt me eraan herinneren om mijn contactpersonen regelmatig een berichtje te sturen. Misschien niet zo letterlijk: ‘Stuur me werk!’, maar door regelmatig contact te onderhouden, blijf je bij je zakelijke contacten op de voorgrond in hun herinnering. En zoals bij Candy Crush Saga: zorg voor een onderwerp waar je allebei gepassioneerd over bent om de connectie te blijven maken.

3. Geef: dan krijg je vanzelf terug

More lives Candy Crush

Elke keer dat ik Candy Crush Saga opstart, vertelt de app mij dat sommige van mijn vrienden al heel lang vastzitten. Dan komt de vraag: wil ik hen helpen, door een leven of extra beurten te sturen? Natuurlijk doe ik dat elke keer: ik vind het fijn als mijn vrienden ook een aflevering verder komen. De kosten voor mij zijn minimaal. Hoe meer ik geef aan bepaalde vrienden, hoe groter de kans dat ik later van hen ook levens terugkrijg: het lijkt of de app onthoudt met wie je veel contact hebt.

Geef, zonder iets terug te verwachten en zonder voorwaarden, en je krijgt het vanzelf terug. Dat is de les die ik door deze game opnieuw leer. Ik zou graag zeggen dat ik mijn leven altijd al zo onbaatzuchtig heb ingericht dat ik alles wat ik heb weggeef… maar eerlijk gezegd doet mijn ego ook wel eens mee en wil ik niet alleen maar geven zonder er iets voor terug te krijgen.

Ik vind het een mooi streven en levensmotto. Binnen Candy Crush Saga werkt het; en in het echte leven volgens mij ook.

4. Focus je op het verwijderen van de gelei binnen 5 levens

Het is zo makkelijk om gedachteloos snoepjes te schieten in Candy Crush Saga. Maar dan loop je tegen een probleem aan: met in het wilde weg snoepjes verpletteren haal je vaak de level niet. In de meeste gevallen heb je een taak: je moet de gelei uit het speelveld verwijderen. En je hebt 5 beurten om dat voor elkaar te krijgen.

clear Candy CrushZo richten wij onze werkzaamheden nu ook in. Elke maandag bespreken we de planning:

  • We zien wat we van vorige week hebben door moeten schuiven naar deze week.
  • We bedenken wat er verder nog op de takenlijst staat.
  • We maken van onze taken hapklare brokken.
  • We schatten in hoeveel tijd zijn we daarmee kwijt zijn.
  • We achterhalen of we dat redden met de andere activiteiten die gepland staan.
  • We gaan aan de slag.

In Candy Crush Saga heb je vijf levens om je taak te vervullen; in je werkdag heb je een bepaald aantal uur. Richt je op de taken die je jezelf hebt opgelegd binnen die tijd. En als je het niet redt: zoals je in Candy Crush Saga de volgende dag weer nieuwe levels hebt om de gelei aan te pakken, heb je in het echte leven morgen ook weer een aantal uur om je doelstellingen te verwezenlijken.

Candy Crush Saga heeft me dus (her)nieuwde inzichten gebracht; ik speel nog even door. Wat heb je geleerd van dit spelletje? Laat het me weten in de comments hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.