Je bedrijf 37 keer beter maken (in een jaar)

stappen
Vele kleine stapjes maken één grote

Een grote stap bestaat uit vele kleintjes. Het kwam terug in mijn herinnering toen ik het boek Winst.nl van Eelco de Boer aan het lezen was.

Halverwege het boek noemt Eelco de CANI theorie, Constant and Never-ending Improvement. De theorie laat zien hoe je je bedrijf 37 keer beter kan maken.

Constant and Never-ending Improvement

Je bedrijf 37 keer beter maken in één jaar vraagt een geniaal plan. En als het je lukt hoe ga je het dan het jaar daarop nog een keer doen. Het lijkt gewoonweg een te grote stap. Waar het op neer komt is kleine stapjes.

Door de grote stap op te delen in vele kleintjes lijkt het doel realistischer. Je gaat niet proberen om je bedrijf 37 keer beter te maken in één jaar, je gaat beginnen met elke dag 1%. Elke dag van het jaar maak je een verbetering van 1% en je blijft daarmee doorgaan, dag na dag. Dan heb je na één jaar je bedrijf 37 keer beter gemaakt. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor je bedrijf, je kan CANI ook toepassen voor verbetering van je eigen vaardigheden of een specifiek doel zoals omzet of beter nog, winst.

Dit lijkt een onwijze binnenkopper. Natuurlijk, vele kleine stapjes maken één grote, dat is een hele simpele theorie. In elke euro zitten 100 losse centen. De kracht zit hem dan ook niet in de ingewikkelheid van de theorie. De kracht zit in de uitvoering.

CANI in de praktijk brengen

De CANI theorie moet je vooral niet te lang over nadenken. Wat je wel moet doen is:

  • geloven dat vele kleine stapjes een hele grote maken, en
  • elke dag een verbetering doorvoeren.

Als ik naar mijn bedrijf kijk dan heb ik in eerste instantie de neiging om grote veranderingen door te voeren. Ik wil dan bijvoorbeeld een site herontwerpen, of herinrichten. Echter, juist een website leent zich perfect voor de CANI theorie. Helemaal geen grote veranderingen zoeken. Maar juist elke dag een kleine onderdeel met 1% verbeteren (en als het geen 1% verbetering is vind ik het ook prima. Het mag best ietsje meer of minder zijn, zolang ik maar elke dag een verbetering toevoeg).

Waarom CANI vaak niet werkt

Hoe vaak CANI succesvol is weet ik niet, net zomin als ik weet hoeveel mensen proberen om hun bedrijf elke dag te verbeteren. Wat ik wel weet is dat ik veel mede ondernemers hoor over grote einddoelen zonder dat de tussenstappen benoemd worden. Daarnaast hoor ik veel ondernemers over goede voornemens. Als ik ondernemers dan later spreek over die voornemens dan blijkt het vaak bij goede voornemens te blijven. Een beetje zoals een nieuwjaarsbelofte om af te vallen en gezonder te leven: 1 week stevig sporten en dan heb je het te druk.

De scheidslijn tussen degenen die het bij goede voornemens houden en degenen die het doen is flinterdun. Het verschil na één jaar is echter heel groot. De ene is gezonder, op zijn streefgewicht en nieuwe plannen aan het maken voor het jaar erop. De ander heeft een heel jaar gebaald van zijn of haar laksheid en maakt gewoon nog een keer hetzelfde voornemen om gezonder te gaan leven. Ik hoor liever bij degenen die nieuwe plannen maken voor het jaar erop.

Ik ga het bewust geen goed voornemen noemen, al was het maar omdat ik er al mee begonnen ben. Dagelijks een kleine portie verbetering zodat ik met kleine stapjes verder kom. Steeds een nieuw stapje zodat ik daarna met een ander stapje weer verder kan. En niet omdat ik aan het einde van het jaar 37 keer beter wil zijn. Nee, elke dag een stapje omdat het leuk is om te doen en ik elke dag een kleine milestone kan vieren. Net zoals nu, het afronden van deze blogpost betekent dat de vrijdagmiddagborrel kan beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.