In 3 stappen naar jouw eigen huisstijl

Identiteit
Je huisstijl:
de visuele presentatie van je bedrijfsidentiteit
foto: Gideon Burton via photopin cc

Misschien heb je nooit het nut gezien van een huisstijl toen je je bedrijf begon. Of heb je wel een huisstijl opgezet, maar vraag je je af of het wel past bij waar je onderneming nu is. Voordat je designers gaat inhuren voor een huisstijlontwerp, of zelf aan de slag gaat, zul je je eigen stijl moeten vinden.

Basics: wat is een huisstijl?

Je huisstijl is de visuele vertaling van waar jouw bedrijf voor staat. Visitekaartjes, briefpapier, je website etc. weerspiegelen de identiteit van je bedrijf. Je huisstijl is ook een manier om herkend te worden. Bovendien komt een eenduidige presentatie professioneel over.

Wat een huisstijl voor je doet

Een huisstijl heeft dus drie taken:

  • Brengt het gewenste beeld van je bedrijf over
  • Zorgt voor herkenbaarheid
  • Geeft een professionele uitstraling

Een huisstijl bestaat uit een vaste weergave van je bedrijfsidentiteit. Dat doe je door middel van 2 of 3 lettertypes, vaststaand kleurgebruik, een terugkerende opmaak en een bijpassend logo. Sommige bedrijven leggen hele boekwerken aan over hoe met pagina’s opgemaakt moeten worden. Voor de kleinere ondernemer werkt een sjabloon aanmaken in Word misschien wel net zo goed.

Lees ook: kispi.nl – Het beste lettertype voor jouw huisstijl
Lees ook: kispi.nl – Welke kleur heeft jouw bedrijf?

3 eenvoudige stappen naar jouw eigen huisstijl

Als je een huisstijl wilt hebben, zul je eerst wat soul searching moeten doen. Je loopt de kans dat een design niet goed past bij jouw bedrijf, als niet duidelijk is waar je bedrijf voor staat. Door deze drie stappen te volgen, kom je bij een huisstijl die past bij jouw onderneming:

  1. De identiteit van je bedrijf bepalen
  2. Je identiteit visualiseren
  3. Het ontwerpproces starten

1. De identiteit van je bedrijf bepalen

Als je een designer inhuurt om een huisstijl voor je te ontwerpen, of je er zelf mee aan de slag gaat, zul je allereerst een belangrijke vraag moeten beantwoorden: wat is de identiteit van jouw bedrijf?

Met andere woorden: hoe wil je dat jouw bedrijf overkomt bij de doelgroep? Daarvoor zul je een aantal zaken helder moeten hebben:

  • Waar is mijn bedrijf goed in? Wat zijn de kerncompetenties of kernkwaliteiten van je onderneming? Zoek naar deze kwaliteiten door na te gaan: welk voordeel bied ik aan mijn klanten? En: wat doe ik dat mijn concurrenten moeilijk na kunnen doen?
  • Welke doelen wil ik bereiken met mijn bedrijf? Waarom heb je je bedrijf opgericht? Ga voor jezelf na welke toestand je wilt bereiken met je bedrijf. Bedenk daarnaast welk woord je zou willen bezitten in de geest van je klanten: met welke term zij jou moeten associëren? Zo heeft Overtoom ‘snelheid’ en denk je bij Duracell aan ‘energiek’.
  • Hoe wil ik deze doelen bereiken? Wat zijn je bedrijfskenmerken? Wat heeft jouw bedrijf in huis om de doelen te realiseren?

2. Je identiteit visualiseren

Als je duidelijk hebt waar je bedrijf voor staat kun je je identiteit verder tot leven laten komen in beeld. Stappen die je daarvoor kunt zetten:

  • Kijk bij de buren. Wat doen je concullega’s? Wat werkt aan wat zij doen en wat zou jij anders doen? Je wilt je onderscheiden van je concurrenten, maar ook niet teveel afwijken van de standaard.
  • Onderzoek de markt. Wat is gebruikelijk in de branche? Als je een duurzaam imago wilt cultiveren, ontkom je er bijvoorbeeld bijna niet aan om de kleur groen in je huisstijl te gebruiken.
  • Maak een moodboard. Je kunt hiervoor gewoon papier, maar ook online moodboards zoals Pinterest of Welke voor gebruiken. Verzamel plaatjes die je aanspreken, kleuren waar je blij van wordt en afbeeldingen die passen bij de identiteit van jouw bedrijf.

moodboard

Photo credit: ATHENA Libertine via photopin cc

3. Het ontwerpproces starten

Als je het voorwerk van stap 1 en 2 gedaan hebt, is het nog maar een kleine stap naar je eigen huisstijl. Kies een van deze drie opties:

  • Je huurt een designer in. Werk je het liefste rechtstreeks of in persoon met een ontwerper? Vraag dan een aantal offertes bij verschillende designers op, bekijk hun portfolio’s en kies iemand met een stijl die jou aanspreekt. Deze optie hoeft niet zo duur te zijn als je vooraf wellicht denkt.

  • Je start een ontwerpwedstrijd. Wil je graag een nieuwe huisstijl laten ontwerpen, maar heb je nog geen vast design adres? Met een ontwerpwedstrijd maak je kennis met verschillende designers en kies jij uit verscheidene inzendingen de huisstijl die het beste bij je past. Met design wedstrijden kun je ook makkelijk je doelgroep laten meestemmen voor het beste ontwerp.
    Lees ook: kispi.nl – Snel een nieuwe huisstijl? Start een ontwerpwedstrijd!
    Lees volgende week ook: kispi.nl – 3 platforms voor ontwerpwedstrijden

Meer hulp nodig? Bestellen bij bol.com

my moodboardMy Moodboard Huisstijl Oriëntatie Werkboek

Speciaal om je te helpen je huisstijl te visualiseren voordat je een designer brieft, heeft Marloes Lubberding van Paraaf tekst & ontwerp een werkboek geschreven. Stap voor stap begeleiden de vragen en opdrachten in dit boek je tot een moodboard dat je kunt bespreken met je designer.

Zo kom je perfect voorbereid naar de meeting met de vormgever en kost het ontwerpproces minder tijd (en dus: minder geld). Ook heel handig als je niet naar een designer gaat maar zelf je huisstijl ontwerpt.

Bestel bij bol.com My Moodboard Huisstijl oriëntatie werkboek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.