Het beste lettertype voor je huisstijl

letter serif
Wat doet deze chocoladeletter met je?

Letters heb ik altijd magisch gevonden en ik ben onder de indruk van de sfeer die lettertypes kunnen oproepen. Heb jij wel eens nagedacht over het lettertype van je huisstijl? Gebruik jij bijvoorbeeld online dezelfde letters als in je drukwerk? In deze blogpost ga ik dieper in op hoe jij (of je designer) het beste lettertype voor jouw bedrijf kan kiezen en wat dat eigenlijk uitmaakt.

Lettertypes in je huisstijl

Het lettertype dat je kiest in je huisstijl bepaalt voor een groot deel de uitstraling van je onderneming. Een lettertype als Comic Sans heeft veel tegenstanders (en zelfs een paar voorstanders), maar je voelt meteen al aan dat dit lettertype niet bij een serieus bedrijf past.

Aan jou de vraag: welke boodschap wil je overbrengen? En hoe zorg je dat je opvalt tussen de vele verhalen van andere bedrijven, zonder in te boeten op duidelijkheid? Lettertypes kunnen je daarbij helpen.

Uitstraling

Het lettertype in je huisstijl geeft een eerste indruk van jouw bedrijf. Letters zorgen voor een bepaalde uitstraling en de truc is die te laten passen bij hoe je wilt dat je bedrijf overkomt. Kijk naar eens naar verschillende lettertypes en ga na welke sfeer die oproepen. Mijn advies is: kies niet een te frivool lettertype, maar ook geen uitgekauwde font.

Meest gebruikt in Nederland

De meest gebruikte lettertypes in Nederland zijn:

lettertypes
Meest gebruikte lettertypes Nederland

Dit zijn dus heel herkenbare lettertypes en roepen iets vertrouwds op, maar tegelijkertijd doen deze lettertypes ook een beetje gedateerd aan, omdat je ze al zo goed kent.

Net even anders

Als je net even wat anders wilt kun je misschien beter gaan voor een van deze lettertypes:

Meest gebruikte lettertypes NederlandDeze lettertypes lijken op de meestgebruikte lettertypes in Nederland, en zijn daarmee vertrouwd voor de lezer. Maar doordat ze net even afwijken, kom je origineler over. Bovendien valt je boodschap meer op (zie hieronder).

Leesbaarheid

Je hebt vast wel eens gehoord van serif en sans serif lettertypes. Lettertypes met schreef (serif) hebben een dwarsstreepje aan het uiteinde van de rechte (en soms ook ronde) vormen van de letter, zoals Lora, het lettertype waar je dit in leest. Bij schreefloze lettertypes (sans serif) ontbreekt dat dwarsstreepje. Denk aan chocoladeletters: die hebben schreven.

Waarom vertel ik je dit? Omdat het onderscheid invloed heeft op de leesbaarheid van je teksten.

Lezen langs de lijn

In mijn studie Communicatiekunde leerde ik dat de dwarsstreepjes van een serif lettertype je ogen helpen om de lijn van de tekst te volgen. Lettertypes met schreef zouden dan ook beter leesbaar zijn. Maar: serif teksten kunnen op het web soms een wazige brij opleveren. Dit komt door de combinatie kleine letters en lage beeldschermresolutie (al lijkt met de huidge schermen het dat die bezwaren vroeger relevanter waren). Gebruik je in een webtekst een letter met schreef, kies dan voor een lettergrootte van 13 pixels of meer. Zo zorg je dat de letters leesbaar blijven.

Overigens vinden sommigen een schreefloos lettertype meer passen in een zakelijke omgeving; soms moet je dus een afweging maken tussen leesbaarheid en uitstraling.

Opvallende koppen

Vanuit de theorie dat lettertypes met schreef zorgen dat je ogen makkelijker over de tekst gaan, kiezen veel designers voor een schreefloos lettertype in de koppen. Je ogen moeten meer moeite doen om die te lezen. Zo springt je kop er meer uit.

Maar koppen in een veelvoorkomend lettertype vallen niet zoveel op. Koppen moeten aandacht trekken zonder dat de tekst moeilijk leesbaar wordt. Kies dus een lettertype dat lijkt op de standaarden maar net even anders is. Hoe subtiel het verschil ook lijkt: de lezer merkt de afwijking op en blijft daardoor net even langer hangen bij jouw teksten.

De lettertypes hieronder zijn heel geschikt voor de opvallende delen van je huisstijl, zoals logo’s en koppen:

lettertypes

Voor de rest van de tekst kies je dan een schreefloos lettertype voor het maximale opvallende effect.

Welke lettertype heb jij gekozen?

Meer lezen? Bestellen bij bol.com

Door ‘Designing visual language’ leerde ik tijdens mijn studie over samenhang tussen tekst en beeld. Een aanrader als je zelf ook bezig bent met schrijven en opmaak van teksten. De laatste editie van dit boek bestel je bij bol.com.

Comments

  1. D van Dun zegt

    De lettertype welke worden beschreven bij ‘meeste gebruikte lettertype’ komen overeen met de lettertype welke worden beschreven bij ‘net iets anders’. Welke lettertypes zijn net iets anders?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.