Herken de krenten in de pap

work fun
De beste klussen zijn leuk en betalen goed.

Doe jij ook wel eens opdrachten voor een lage prijs of zelfs voor niets? Bijvoorbeeld om je portfolio uit te breiden, in de hoop op vervolgopdrachten of gewoon omdat je het leuk vindt en ergens voor gevraagd wordt?

Ik in ieder geval wel. En ik ben niet de enige zoals blijkt uit de blogpost: “Omdat ik het waard ben“. Hij is geschreven door Raimke en gaat over het doen van niet-betaalde opdrachten.

Zij constateert dat juist deze klussen tot de grootste frustratie bij haar en haar opdrachtgevers hadden geleid. Geen onverdeeld succes dus.

Gelukkig kwam ik via diezelfde blogpost ook op een heel interessant schema dat kan helpen om potentiële klussen in te delen zodat je de krenten in de pap kan vinden.

Herken de krenten in de pap

Work FunVia het schema hiernaast beoordeel je al je opdrachten op de volgende twee punten:

  • Lijkt het je leuk – Dit zijn de energiegevende klussen. Je doet ze graag en je ontmoet er misschien wel nieuwe mensen, komt op bijzondere plaatsen of maakt speciale dingen mee.
  • Wat zijn de opbrengsten – In beginsel gaat dit om geld. Kun je na het doen van de opdracht een factuur sturen?

Door vooraf te beoordelen hoe leuk je het vindt (de blije en verdrietige smileys: , of ) en wat de opbrengsten zijn (van niets tot veel: 0, € of €€) kun je snel een opdracht beoordelen. Van twee soorten projecten weet je direct of je door moet gaan of niet:

  1. + €€ = Meteen doen: Lijkt het je leuk en verwacht je een hoge opbrengst? Dit zijn de krenten in de pap. Daar moet veel mis gaan voordat het een mislukt project is.
  2. + 0 = Niet doen: Ben je niet direct enthousiast en vraagt iemand je om het voor een heel laag bedrag te doen? Hier staat een potentiële energieslurper: niet doen dus.

De moeilijkheid zit in de grensgevallen, oftewel de gele vraagtekens. Een klus die leuk lijkt maar niets oplevert is vooral interessant als je er genoeg financiële ruimte en tijd voor hebt. Een project dat je niet leuk lijkt maar dat naar verwachting veel oplevert noem ik ook wel een broodklus. Velen van ons moeten gewoonweg hard werken voor hun omzet en daar horen ook minder leuke projecten bij.

Zorg dat je weet wat je verwacht of hoopt

Een van de redenen waarom projecten achteraf toch tegenvallen is een te hoge verwachting. Het risico daarop wordt groter als je ook werkt voor een toekomstige of niet-geldelijke opbrengst. Voorbeelden daarvan zijn: kennis, potentiële opbrengsten (acquisitie) en versterking van je netwerk.

Om te weten of een opdracht je genoeg gaat opleveren moet je de toekomstige of niet-geldelijke opbrengsten inschatten. En dat kan best moeilijk zijn. Juist daarom is het ook zo belangrijk om op te schrijven wat je verwacht (of hoopt) en daar eventueel concrete afspraken over te maken.

  1. Beschrijf je werkzaamheden. Begin elke klus met een duidelijke offerte. Daarmee geef je aan wat jij bereid bent te gaan doen voor een lage prijs of zelfs gratis. Bespreek dit met je opdrachtgever.
  2. Wat verwacht je terug? Stap twee is inzichtelijk maken wat jij terugverwacht. Maak een lijstje met heel concrete doelen: bijvoorbeeld dat er binnen 1 jaar een vervolgopdracht komt van x euro. Wil je richting je gratis opdrachtgever niet al je kaarten op tafel leggen? Check dan eens met een collega ondernemer of je verwachtingen realistisch zijn (zakelijk gezien).
  3. Houd de tijdsspanne kort. Tot slot: probeer je voordelen zo snel mogelijk te realiseren. Die positieve referentie of introductie kun je ook vroeg in het proces al vragen. En als je hoopt op een vervolgopdracht maak dan direct zo concreet mogelijk dat de opdrachtgever de vervolgopdracht aan jou geeft. Of spreek al meteen af dat je een factuur kan sturen op het moment dat de opdrachtgever wel in staat is om te betalen.

Als iemand van jou vraagt om je energie en tijd te investeren kun je dat ook van hen vragen: “Omdat je het waard bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.